Historien om Norges første flytur

23.06.2023
Historien om Norges første flytur
Forlagshuset Commentum
Terje Johansen

Den fantastiske historien om Hans Andreas Berentsen Navrestad fra Lund i Rogaland er velkjent i lokalmiljøet, men knapt nok noen andre steder. Navrestad tok nemlig vingene fatt, noe som slett ikke var vanlig på 1800-tallet.

«Fygaren» Hans Andreas ble født på heigården Navrestad i 1785 og skulle bli bonde som sine foreldre. Som 19-åring overtok han gården, men ble etter hvert mer og mer oppslukt av mekanikk og tekniske utfordringer.

Det fortelles at Hans Andreas en gang tidlig på 1820-tallet ble som forhekset av en gul sommerfugl i slåttonna og siden brukte all sin tid på å konstruere egne vinger av dyreskinn. I 1825 tok han det store spranget ut i løse lufta med et hjemmelaget glidefly – og gjennomførte det som antakelig er historiens første vellykkede flytur.

 

Terje Johansen (f. 1945) fikk kjennskap til historien om «Fygaren» da familien i 1998 kjøpte seg et gammelt gårdshus på Tjellesvik, noen kilometer nord for Navrestad, og ble en del av bygdemiljøet der inne. Det er over 20 år siden, og nå har den pensjonerte journalisten endelig bestemt seg for å skrive bok om «Fygaren». Han har valgt den poetiske tittelen Mannen som ville fly som en sommerfugl på boka.

– Historien om «Fygaren» var velkjent blant folk i Lund, kanskje også i noen av de øvrige dalstrøka, men nærmest ukjent ellers. Huset på Tjellesvik var nesten like gammelt som den fantastiske fortellingen om heiabonden fra Navrestad. Og historien om «Fygaren» ville ikke slippe taket, forteller Terje Johansen fascinert.

Han skrev en artikkel i Petromagasinet i 2002, men det var først mange år senere han begynte å tenke på «Fygaren» som et mulig bokprosjekt.

 

Hans Andreas Berentsen Navrestad (1785–1858) skulle bli bonde akkurat slik som faren og bestefaren hadde vært. Men Hans Andreas var ikke like jordbunden som sine forfedre:

– I løpet av livet var han bokstavelig talt både høyt og lavt, og på enkelte områder langt forut for sin tid. Det fortelles at han ble som forhekset av en sommerfugl i slåttonna et år – og at han etter dette begynte å konstruere sine egne vinger av dyreskinn, tre-spanter og ståltråd. I 1825 tok han det store spranget da han kastet seg ut i løse lufta med sin hjemmelagde glider – og gjennomførte det som antakelig var historiens aller første vellykkede flytur.

Terje Johansen har samlet kjente og ukjente informasjonstråder, knyttet til Hans Andreas, og har prøvd å sy dem sammen til en helhetlig historie.

– Det fins dessverre ingen samtidig skriftlig dokumentasjon, men historien er blitt overlevert så å si i rett oppstigende linje – fra Hans Andreas selv, til sønnen Tønnes Hanssen, som fortalte den videre til sin sønn Tobias og sønnedatteren Dina. Derfra gikk den videre til andre slektninger og lokale skikkelser.

Terje Johansen har hentet inspirasjon fra andre som opp gjennom årene har skrevet om og vært opptatt av «Fygaren» fra Navrestad. Boka kommer i tillegg med over 30 fotografier, som bidrar til å gjøre historien om «Fygaren» virkelighetsnær og visuell for leseren.

 

Redaktør -

Nyheter

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024 ...

«Nazi-unge!», «homo-jævel!» …

«Nazi-unge!», «homo-jævel!» …

– Mange bøker er skrevet om homser og ...

Norsk haiku

Norsk haiku

Herner Sæverot er aktuell med boken ...

Et liv på flukt

Et liv på flukt

Avin Rostami skriver dikt om en barndom i ...

Dikt om krigens skyggesider

Dikt om krigens skyggesider

Bojan Celise Skaar debuterer med diktsamlingen ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...