X-Trial Battle of the Fjords 2014, Motorsport del 1

04.08.2014
X-Trial Battle of the Fjords 2014, Motorsport del 1
Håkon Pedersen på siste moment

Spektakulær underholdning i X-Trial konkuransen på lørdag.

Ib Vegard Andersen fra Eiker fikk sin etterlengtede revansj etter at han i fjor røk ut i semifinalen. Ledelsen hadde bølget frem og tilbake flere ganger og når Ib skulle kjøre finaleseksjonen var fremdeles resultatet åpent. På siste hinderet ble det klart at Ib hadde vunnet foran Ivar Norum, Hobbøl og Sverre Lundevold, Kristiansand.

Det var stor spenning ved Oljemuseet i Stavanger når det ble arrangert X-Trial for andre gang i et bysentrum i Norge. 15 førere stilte til start og dermed hele Norgeseliten som også inkludere flere lovende lokale junior førere på høyeste nivå. Start feltet i år var av maksimal kvalitet og i kampen om pallen var det mange førere som kunne ta steget helt opp.  I senior klassen var regjerende Norgesmester, Håkon Pedersen fra Bergen, Ib Vegar Andersen fra Eiker og fjorårsvinner Ole Kristian Sørensen fra Flostad kanskje de største favorittene. Det var små marginer og Håkon Pedersen som nylig hadde en 2. Plass i EM, røk ut i semifinalen. Ivar Norum trøblet litt i kvalifiseringen, men kjørte fantastisk i semifinalen og finalen og ledet hele veien. Han fikk motor problemer i siste seksjon og og ble dermed slått av Ib Vegar Andersen som fikk sin etterlengtede revansj etter at han i fjor, som stor favoritt ble slått ut. Sverre Lundevold, som har hatt to års skadeavbudd gjorde en fantastisk konkurranse og fikk en imponerende 3. Plass.

 

Junior finalen

Kjartan Mikkelsen(16.år) fra arrangør klubben Riska Motorsykkelklubb gikk til topps i junior finalen. Andreas Dammyr fra Nesodden og Julian Berntsen fra Oslo kom etter på de nærmeste plassene.

I junior klassen var det også stor konkurranse og i kampen om den siste junior finaleplassen var det tre førere som hadde 12 prikker. Dermed ble det omkjøring på Dual line. Her var det Sondre ”Gekko” Haga og Kjartan Mikkelsen, begge fra arrangør klubben, Riska Motorsykkel klubb og Jacob-Olaus Gunvaldsen fra Grimstad som skulle konkurrere. Kjartan Mikkelsen kapret den siste junior finaleplassen og tok steget helt til topps på junior pallen etter fantastisk kjøring i juniorfinalen.

 

Andre lokale førere (alle Riska Motorsykkelklubb)

Sander Meling (20 år) 9. Plass

Sondre G. Haga (15år) 11.Plass

Anders Paulsen (17år) 14. Plass

 

Løpet ble gjennomført i flott sommervær samtidig med siste dagen i Gladmat festivalen. Svært mange publikum tok derfor turen innom og tittet på de spektakulære og krevende seksjonene som ble kjørt. Arrangementet var gratis for publikum og det var svært mange som fikk sett de utrolig flinke utøverene leke seg over krevende hindre, noen nærmere 4 meter høye. Det var masse positive tilbakemeldinger og forhåpentligvis vil dette bli til en årlig happening. Det har vært et svært godt samarbeid mellom Riska Motorsykkelklubb som var ansvarlig arrangør klubb og de andre klubbene som har bistått med å få arrangementet i havn. 

Hva er trial?

Trial er en individuell konkurransesport, og er en av de største grenene innenfor motorsykkelsporten i Norge. Sporten er svært krevende både fysisk og mentalt når den utøves på høyt plan, men den kan like gjerne utøves bare for gøy. Den krever god kondisjon, styrke, spenst, balanse, koordinasjon, utholdenhet og ikke minst mental styrke og konsentrasjon. Trial kommer av det engelske ordet "to try" som betyr å prøve. Fart har liten betydning. Det er ikke om å gjøre å komme først til mål, men å beherske vanskelige løyper i uten å sette foten i bakken. Så hvis du ønsker stor fart, er ikke trial noe for deg. Ønsker du derimot å beherske en motorsykkel best mulig, er trial tingen.

 

Du må ha gyldig lisens fra Norges Motorsportforbund (NMF) for å trene eller konkurrere i trial. For å få gyldig lisens må du være medlem i en godkjent klubb som er tilknyttet NMF, og ha gjennomgått et lisenskurs (gjelder ikke alle lisenstyper). For deg som bare vil prøve om trial er noe for deg, kan du leie en klubbsykkel, løse en intro-lisens (gjelder en dag) eller en rekrutteringslisens (gjelder ut kalenderåret). Aldersgrense for å starte med trial er fylte 5 år. Mer info om lisens finner du her.

 

Det er ikke lovlig å kjøre uregistrerte motorsykler utenom på områder som er godkjent til slik bruk, i Norge. Du må derfor trene og konkurrere på lukkede klubbområder, hos godkjente klubber som er tilknyttet Norges Motorsportforbund. Påbudt utstyr er hjelm, kjørestøvler og hansker, og at du bruker langermet genser og bukse. Utstyret får du som oftest låne/leie der du leier en klubbsykkel hvis du ikke har selv.

 

I trial-konkurranser blir du bedømt for feilene du gjør i seksjonene (løypene) ut fra et prikkbelastningssystem. Kort fortalt får du en prikk for hver gang du setter foten i bakken og fem prikker hvis du rygger, velter eller bruker mer enn ett og et halvt minutt på å gjennomføre seksjonen. 

Anna Hovhannisyan

Nyheter

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Amalie Skram-prisen 2024 til Olaug Nilssen

Amalie Skram-prisen 2024 til Olaug Nilss...

Amalie Skram-prisen 2024 går til til ...

Mange unge sliter når hjelpeapparatet har sommerferie

Mange unge sliter når hjelpeapparatet har ...

Røde Kors sitt samtaletilbud Kors på ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...