Formel-1 på Riskadagene

02.06.2006
Formel-1 på Riskadagene
Kjell Salte er formann i Klepp RC-klubb.

Har du ikke råd til en ekte Formel 1-bil? Fortvil ikke! Modellbilklubben Klepp RC-klubb kan hjelpe deg på vei med en ra-diostyrt versjon. Under Riskada-gene får du en demonstrasjon.

På Engelsvoll, ikke langt fra Q-meieriet, har klubben anlagt en skikkelig racerbane, med hårnålsvinger så det holder. Her samles bilentusiaster to dager i uken til trening og vennskapelig dyst. På kontrollplattingen blir det høy temperatur når svette fingrer betjener radiokontrollene. Det er ikke fritt for at en og annen bil krasjer inn i konkurrenten. Eller fyker ut i geografien så gresstustene står.

- Her går det unna, konkluderer formann Kjell Salte i Klepp RC-klubb, mens han setter seg ned i klubbhuset - godt skjermet fra hvinende motorer og eventuelle ukontrollerte kjøretøy.
- På treningen i dag er det en del uerfarne kjørere. Det er derfor vi får så mange krasj. Men også erfarne kjørere kan krasje, betror han oss.
Henter deler i Tyskland Klubbhuset tjener som kombinert klubblokale og mekkehall, ettersom mekkehuset brant ned i fjor sommer. Nytt hus kommer på plass i løpet av årets sommersesong. Bilene står på rekke og rad, uten karosseri, klar for overhaling. Klubbens medlemmer kjører biler i tre klasser, alle i skala 1:5: Formel 1, sedan (ecoline og competitionutgave), samt offroad.
- Det blir en del mekking. De fleste bilene har 5,5 hk motor og kan gjøre 80-90 km/t på det meste. Men slitedeler er det nok av. Clutchen kan ryke. Og dekk går det mye av, sier klubbformannen.
Klubben bestiller dekkene sine fra Italia, og de fleste medlemmene henter re-servedeler via internett fra Tyskland. Det er ikke så lett å oppdrive deler.
- Her lokalt selges hele biler, men få deler. Vi kjøper det vi kan i Norge. Resten må vi finne i andre land, sier Salte.

Kostbare reparasjoner
- Faen! Dette kommer til å koste 1.600 kroner!
Cato Hetland sparer ikke på kraftuttrykkene når han slår opp døra og tramper inn på klubbhuset. Han har brukket antennen på bilen. Dermed må flere deler skiftes ut, og tusenlappene fyker.
- Skal du ha en fullt utrustet Formel 1-bil i skala 1:5, må du ut med 30 lapper, forklarer Hetland, som er nestformann i klubben. Den dyreste bilen som kjører på banen i dag, har kostet 100.000 kroner.
- Men det må du ikke skrive. Da får vi vel kjørestopp av kjerringene våre, tilføyer nestformannen med et glis.
Formann Salte tar ordet:
- Du kan få en god, brukt eco-line (sedan) for 4.000-5.000 kroner. Ny pris på en slik er 10.000. Det behøver ikke koste så mye, men noen tusen til dekk og reservedeler må man regne med.


To baner
På Engelsvoll kan klubbens 86 medlemmer boltre seg på ikke mindre enn to baner. Racingbanen er allerede nevnt. Her er
det om lag 20 aktive kjørere som øver seg til ulike konkurranser i innog utland. Like ved ligger en miniatyr offroadbane, hvor klubbens sju aktive offroadkjørere får utfolde seg.
- Det er en kameratgjeng som kjører offroad, men andre interesserte er selvsagt velkomne, påpeker Kjell Salte.
Han har et viktig poeng:
- Klubben er et tilbud til ungdom og voksne med interesse for motorsport. Her kan både far og sønneller datter, for den saks skylddelta med samme hobby.


Konkurrerer
I løpet av våren og sommeren kjøres både klubbmesterskap og EM. Totalt deltar 14 kjørere fordelt på sju team i de åtte run-dene som klubbmesterskapet består av. Klubben håper å sende seks kjørere til EM i Tyskland i slutten av juli.
- I EM regner vi med at Robert Liddiard skal kunne hevde seg. Men konkurransen er hard. Så mange som 80 biler kan stille i et europamesterskap, påpeker Cato Hetland.
Men selv om mesteparten av aktiviteten i klubben går i skala 1:5, er medlemmer med andre biler velkommen på banen.
- Vi ønsker også medlemmer med mindre biler velkommen til å delta mer aktivt enn de gjør i dag. Da deler vi bare treningstidene på banen, slik at de får kjøre i fred, sier Kjell Salte.

Mer info: www.klepprc.no

Redaktør -

Nyheter

Det er ikkje mine sko du ser

Det er ikkje mine sko du ser

Viktig bok om ME

Veit ikkje om eg no er åleine

Veit ikkje om eg no er åleine

Ei sterk forteljing om familie, kjærleik ...

Til min obdusent

Til min obdusent

Om de store, klassiske spørsmålene ...

Perspektiver og ettertanke

Perspektiver og ettertanke

Poesi på en helt ny måte

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024 ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...