Fartsblind

01.04.2006
Fartsblind
Katrine P. Mathiesen
God hjelp - Du må huske på å bremse i svingene, det glemte jeg da jeg krasja. Silje Berg Valheim fra Klepp gir gode tips før kjøringen.

Hele kroppen rister. Jeg knytter hendene hardere rundt rattet. Varm vind presser seg gjennom glipen i hjelmen. Høyre fot klemmer ned gasspedalen. Jeg suser rundt svingen på to hjul. Det er så vidt jeg ikke havner ut i gresset. Så er det rett fram. Jeg trør gasspedalen i bånn. Det går utrolig fort. Så stopper alt plutselig opp.

- Du kjørte så seint at du kvelte motoren.

Klar

Et strøk av ny-sprayet gjødsel blander seg sammen med den varme vinden. Landskapet er pannekakeflatt. Motordur bryter stillheten. Foran meg suser bitte små biler rundt og rundt og rundt. Det er lørdag og gokartbanen på Klepp er åpen. Snart skal jeg presse meg ned i en av de små bilene og trø gassen i bånn. Det ser ikke hundre prosent trygt ut.

- Du må først gjennom et lite sikkerhetskurs.

Øyvind Gellein er formann i KNA Klepp Motorsport, og engasjert far til to fartsgale jenter. Han forsikrer meg om at gokart er en trygg sport. På tre år har klubben bare opplevd en brukket arm.

- Vi har veldig stor fokus på sikkerhet.

Jeg kjenner jeg blir litt roligere inni meg. Dette skal nok gå bra.

- Sist gang jeg kjørte så krasja jeg. Det var ganske skummelt. Jeg kjørte bånn gass i en sving. En liten jente i blå kjøredress og gult hår blander seg inn i samtalen. Silje er åtte år og har nettopp begynt å kjøre, men hun har allerede mye erfaring å dele.

- Det er veldig viktig å ha bensin på bilen før du kjører. Og så må du ha hansker og dress. De der skoene kan du hvert fall ikke ha. Hun ser skeptisk ned på sommerskoene mine.

 

Ferdig…

Flere varebiler står på rekke på parkeringsplassen ved banen. Fedre skrur og mekker på de små racerbilene. Du har lov til å begynne å kjøre gokart fra og med det året du fyller syv år. Men da med en bil som ikke går fortere enn 55 km i timen. Etter hvert som du blir eldre, får du også lov til å kjøre fortere. Gjennomsnittsalderen i klubben er 13 år, og jeg føler meg med ett veldig gammel.

- Prøv denne bilen her. Øyvind Gellein triller fram en lysegrå og ekstremt liten bil. Med et nødskrik klarer jeg å presse meg oppi det lille setet.

- Perfekt! Det skal stramme litt. Så må du ha hjelm og dress.

Etter å funnet det rette utstyret, er det ingen vei tilbake. Høytaleranlegget beordrer bilistene på banen om å forlate den. Jeg skal få den helt for meg selv. Klubben tar ingen unødige sjanser. Jeg presser meg på nytt opp i den lille doningen som kan nå en toppfart av 90 km i timen.

Silje kommer bort for å gi meg en liten pep-talk før start.

- Det kommer til å krible litt i magen din til å begynne med. Men prøv å ikke tenk så mye på det. Når du har kjørt et par runder så går det bedre.  Og så må du huske å bremse litt i svingene, og prøve å ikke krasje.

 

Gå!

Jeg er klar for å kjøre veldig fort. Øyvind dytter bilen i gang, jeg trør ned gassen, og så er det bare meg, bilen og banen.

Den lille karten skyter fart. Hendene, som har et godt grep rundt rattet, rister. Det samme gjør setet jeg sitter i. Den første svingen nærmer seg, og jeg kjenner at jeg ikke har full kontroll. Gressplenen er faretruende nær, men jeg kommer meg helskinnet igjennom. Jeg kjenner vinden møte meg idet jeg trør gassen inn. Jeg er veldig redd samtidig som jeg har det veldig fint. Jeg må være oppe i toppfart nå. Det føles hvert fall som om det går veldig fort. Så stopper med ett alt opp. Både meg og bilen. Det må ha skjedd en teknisk feil en eller annen plass. Øyvind kommer springende og leende mot meg.

- Du må nok sette opp farten litt, for nå kjørte du så seint at du kvelte motoren.

Jeg blir dyttet i gang igjen. Jeg klarer en runde før jeg tar kvelertak på motoren igjen. Øyvind kommer på ny springende. Jeg er i gang på ny, og stopper på ny og på ny. Det er kjempeflaut. Jeg forteller at jeg trenger en liten pause. Øyvind er enig

- Hvor fort kjørte jeg?

- Det var vel rundt tretti km i timen på det raskeste, så du har nok litt å ta igjen.

 

Pause

- Du MÅ prøve kjøre litt fortere neste gang! Silje kommer springende mot meg. Hun har sett alt.

- Prøv å tenk på noe annet mens du kjører. Og så må du ikke bremse så mye i svingen. Kjør kjempefort på beinå, og brems bare litt i svingene.

Vi setter oss ned i solen og kikker på de andre ute på banen. Det går farlig fort. Silje prøver å oppmuntre meg

- Hvis du vil vinne, så må du ikke tro at de kan slå deg ut av støvlene. Men det er egentlig ikke viktigst å vinne. Det viktigste er å ha det kjekt. Jeg bryr meg ikke når de andre kjører forbi meg.

Gokartbilene suser forbi oss i en misunnelsesverdig høy fart. Bak rattene sitter der flere jenter og styrer. I klubben er over 50 prosent av de aktive kjørerne kvinner, og jentene konkurrerer på lik linje med gutta, kan Øyvind Gellein fortelle.

Formann i Klepp Motorsport har selv aldri sittet bak rattet i en kart.

- Jeg har to jenter som kjører, og da blir det ikke tid til annet enn å hjelpe dem.

- Blir du ikke litt nervøs når de er der ute på banen?

- Jeg var litt nervøs til å begynne med, men baneanlegget her er laget slik at det nesten er umulig å skade seg. Det stilles også store krav til kartene. Å holde på med dette sammen med ungene er kjempe gøy. Jeg får utrolig god kontakt med dem på denne måten. Samspillet mellom oss blir veldig godt. Når det er konkurranseløp så blir vi helt ville. Da er vi ikke tamme noen av oss.

 

Apropos tam, jeg blir tilbudt om å kjøre et par runder til, og takker litt motvillig ja. For nå står samtlige fedre, mødre og små bilkjørere alle klar for å se på fartspysa.

- Jeg svelger stoltheten og setter meg i bilen. Jeg prøver òg å svelge skrekken for å krasje og skade meg, og trør gassen lenger ned enn sist gang. Jeg klarer to runder uten å kvele noe som helst, og er letta, selv om jeg ikke akkurat har gjennomført noe vinnerløp. Men som Silje sier til meg

- Du kan jo drømme om at du vinner i natt. Det er kjekt det òg.

 

HVA ER GOKART?

- Formel K eller gokart er betegnelsen på en liten bil som kjører på egne, lukkede baner. Bilen eller karten som mange kaller den, har alle de essensielle komponenter fra en ordinær bil, men mangler alt som har med komfort og utrustning å gjøre.

- Sporten starta i USA i 1956, og kom til Europa rundt 1960.

- I Norge finnes det 23 gokartbaner spredt over hele landet.

- Du kan starte å kjøre gokart fra det året du fyller 7 år.

- De raskeste kartene kan nå en toppfart på 130 km/t

- De fleste av dagens Formel 1 kjørere starta sin karriere med å kjøre gokart. Michael Schumacher er en av dem.

 

 

KNA KLEPP MOTORSPORT

- Består av 60 aktive medlemmer i alderen 6 til 55 år

- Disponerer egen bane på Klepp. For 1 500 kroner i året kan du kjøre så mye du vil

- Kjører fra mars til november, og har åpen trening hver tirsdag og lørdag

-          Annenhver onsdag arrangeres kjørekurs for nye gokart-kjørere.

 

Tekst : Nina Kalvatn Opsahl

Redaktør -

Nyheter

Jerndikt

Jerndikt

Et forsøk på å forstå ...

Da bikkjene gikk løse

Da bikkjene gikk løse

Tilhørlighet Å bli tatt imot med ...

Aller helst vil eg danse

Aller helst vil eg danse

Det lakkar og lir … - Kom, lat oss snu timeglaset ...

«‘DAYÊ’» Er lyden av kjærlighet»

«‘DAYÊ’» Er lyden av kjærlighet»

En gripende reise gjennom generasjoners kamp, ...

Trollet på hytta hjalp til med kveldsstellet

Trollet på hytta hjalp til med kveldsste...

Kristine Buettner blander gjenkjennelig hverdagsproblematikk ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...