Kjør bedre med kjørecomputer

12.06.2003
Kjør bedre med kjørecomputer
kjørecomputer

Det kommer stadig nye elektroniske dingsebomser som skal gjøre deg til en bedre sjåfør. Firmaet Drive Systems på Forus selger et apparat som faktisk virker.

- Våre kjørecomputere bidrar til færre ulykker. Og reduserer drivstofforbruket. Vår egen, uoffisielle statistikk viser at alvorlige ulykker kan reduseres med opptil 60 prosent og at mindre uhell som bulking reduseres med 30 prosent. Det handler om å få sjåfører til å kjøre mer defensivt, forteller daglig leder i Drive Systems, Helge U. Olsen.
Olsen og de andre ansatte i Forus-firmaet forhandler en amerikansk kjøretøycomputer kalt ”Drive Right”. I løpet av de siste årene har Olsen fått flere internasjonale oljeselskap på kundelista, og firmaet har sendt installatører til San Francisco i vest og Sibir i øst.

Reduserer snitthastighet
Det computerne gjør, er i grove trekk å registrere og lagre hastighet, akselerasjon, nedbremsing, drivstofforbruk, tilbakelagt distanse og antall timer bak rattet. Sjåføren får umiddelbar tilbakemelding fra computeren via et lydsignal når computeren registrerer overskridelse av de på forhånd fastsatte nivåene. Kjører du for fort i forhold til det du selv har registrert som ”lovlig” på computeren, begynner det å pipe.
I og med computeren lagrer sjåførers handlinger, er det også mulig å få en grafisk framstilling av kjøreadferden. Hvor mange ganger måtte sjåføren trø hardt på bremsen forrige måned? Computeren levers med Windows-basert programvare som gjør at all statistikk kan lagres og studeres hjemme på PCen.
- Erfaringene fra våre kunder er interessante. Et oljeselskap har installert våre computere i mer enn 100 biler. Resultatene deres viser at hastigheten har gått ned med 10 km/t i gjennomsnitt. Også de andre variablene viser en gjennomgående positiv tendens. Vi vil endre sjåførers adferd, og få flere forsiktige sjåfører ute på veiene, sier Olsen.

- Sunn investering
Drive Systems samarbeider blant annet med Trygg Trafikk og Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund (ATL). Computeren kan registrere og lagre ”nesten-ulykkesrapporter” og ”kollisjonsrapporter”. De 20 siste sekundene av bilens bevegelser før en hard oppbremsing eller kollisjon registreres slik at man kan få en beskrivelse av hendelsesforløpet som da kan analyseres for å finne ut av hva som kunne blitt gjort annerledes.
ATL har brukt maskinen i såkalte ”Eco-driving”-kurs som skal lære vanlige bilister å kjøre økonomisk og miljøvennlig. Kjørebokfunksjonen er også godkjent som grunnlag av statsautoriserte revisorer slik at en kan slippe å føre kjørebok manuelt. Det jobbes også for å få den elektroniske kjøreboka godkjent som underlag til selvangivelsen av Skatteetaten.
- En av våre kjørecomputere koster om lag 6000 kroner. Men for mange er nok dette en god investering, både samfunnsmessig og bedriftsøkonomisk. En ulykke er en ulykke for mye, sier Olsen.

Redaktør -

Nyheter

Bobben og Eddie - et siste farvel

Bobben og Eddie - et siste farvel

Kanskje det nå var på tide å ...

Ja, Ka & Vi flyr høyt

Ja, Ka & Vi flyr høyt

Nye mysterier for Jacob, Kasper, og Vict...

Hertuginne av Guds nåde

Hertuginne av Guds nåde

Spennende roman fra Sagatiden om den unge, ...

Tankespinn

Tankespinn

De nære ting – hvilken påvirkning ...

Fra vugge til grav

Fra vugge til grav

Fra hjerte til hjerte, med ekte følt ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...