Europas ungdom bruker STEM-kunnskap

28.04.2015
Europas ungdom bruker STEM-kunnskap
STEM-kunnskap

Den 6. Sci-Tech Challenge inspirerer neste generasjons ledere innen fagkretsene Science, Technology, Engineering og Maths (STEM = naturvitenskap, teknologi, ingeniørfag og matematikk).

Bucuresti, Romania 24 april 2015: Å oppmuntre europeisk ungdom til å vurdere karrierer innen STEM-fag er avgjørende for å sikre dyktige medarbeidere som er klare til å fylle de høyteknologiske arbeidsplassene som kreves for å løse fremtidens energiutfordringer. For å fremme denne veksten, har Junior Achievement - Young Enterprise (JA-YE) Europe og ExxonMobil samarbeidet for å inspirere ungdom til å satse på STEM-relaterte studier og yrker gjennom Sci-Tech Challenge initiativet.

Caroline Jenner, administrerende direktør i JA-YE Europa understreker betydningen av dette: "Det er viktig å fremme interesse for utdanning innen STEM-fagene. Dette gjelder ikke bare for å tette dagens kunnskapshull i Europa, men også for å øke ungdommens attraktivitet mot framtidens arbeidsmarked.»

 21.-23. april, deltok en gruppe på mer enn 50 studenter fra totalt ni land i Europa i den 6. Europeiske Sci-Tech Challenge, denne gang i Bucuresti, Romania. Der deltok vinnerlagene fra alle de respektive landene. Studentene fikk 24 timer til å utvikle en innovativ løsning for å minimere karbonfotavtrykket på finalen i Melodi Grand Prix 2015. Foruten å overvinne språklige og kulturelle barrierer, fikk studentene bruk for både STEM-kunnskap, kreativitet og entreprenørskap for å lykkes.

Vinnerlaget fra 2015 - Juliette Duval (Frankrike), Lauren Sillis (Belgia), Jack Francis (England), Mattia Fusetti (Italia) og Arkadiusz Przywecki (Polen)] ble valgt ut på grunn av gode samarbeidsevner, fantastisk presentasjonsteknikk og en enestående innovativ idé. Deres «magiske teppe» -konsept kan bli en teknologisk oppfinnelse som produserer energi gjennom statisk friksjon og reduserer energiforbruket på en og samme tid ved å få færre personer til å se på finalen foran egne fjernsyn. Ved å plassere det «magiske teppet» foran store skjermer med fellesvisninger i byer over hele Europa, mente laget at man vil kunne lage energi gjennom bevegelsene til hvert enkelt individ.

Jack Francis, medlem av vinnerlaget og fremtidig kjemi-ingeniør forteller: «Det var virkelig utfordrende å jobbe med mennesker fra andre land, ikke bare fremmede, men fremmede fra andre kulturer. Det var også en stor utfordring å komme frem til å den rette ideen fordi vi hadde så mange gode. Noen foreslo løsninger med sosial 

tilnærming, mens andre mente at oppgaven måtte løses ved å fokusere på trafikken. Vi bestemte oss for å sette alle disse ideene sammen».

 

Sci-Tech Challenge ble lansert i 2010 og henvender seg til studenter mellom 15 – 18 år som får prøve seg på innovative samfunns- og energiutfordringer ved bruk av STEM.  Prosjektet, som arrangeres årlig, har så langt involvert mer enn 1500 frivillige ExxonMobil veiledere og har engasjert mer enn 45 000 europeiske elever.

 

I en tid da EU-kommisjonen understreker behovet for økt STEM-kompetanse, oppmuntrer Sci-Tech Challenge unge europeere til å satse på en fremtid innen STEM-fagene. En norsk deltaker fra 2012, Vigdis Anderson, har sagt at denne erfaringen forandret livet hennes og førte til nye muligheter: «Min JA-YE erfaring viste seg å bli begynnelsen til en utrolig reise mot drømmen om å bli den kreative og inspirerende leder jeg håpet på å bli.»

Ved å la erfarne ansatte delta i prosjektet som rollemodeller, gir ExxonMobil elevene økt forståelse rundt betydningen av STEM-kunnskap og viser mulighetene denne kunnskapen gir for spennende yrkesvalg, som igjen kan løse fremtidens energiutfordringer.  

ExxonMobil Regional Communications Coordinator, Susanne Huefner, oppsummerer: “Hensikten er å inspirere studenter til å velge STEM-relaterte karrierer gjennom Sci-Tech. Vi tror at nøkkelen til verdens energiutfordringer ligger i teknologi og nyskapning. STEM-kunnskap, nyskapning og kreativitet er viktige elementer i prosjektet, og er ferdigheter som studentene må bruke for å løse oppgaven.»

 

Om Junior Achievement – Young Enterprise Europe

JA-YE Europe er Europas største leverandør av entreprenørskap og utdanningsprogrammer og når ut til 3,2 millioner studenter i 39 land. JA-YE bringer offentlig og privat sektor sammen for å gi ungdom i grunnskolen, videregående skoler og tidlige universitetsstudier et utdanningsprogram av høy kvalitet. Dette for å lære dem om entreprenørskap, næringsliv og økonomi på en praktisk måte. JA-YE programmet er anerkjent av EU-kommisjonens Generaldirektorat som en "Beste praksis innen entreprenørskapsutdannelse". Ungt Entreprenørskap er den norske organisasjonen tilknyttet JA-YE.

Om ExxonMobil
ExxonMobil er verdens største børsnoterte, integrerte petroleums- og naturgasselskap. De opererer fasiliteter og markedsfører produkter globalt, leter etter olje og gass på seks kontinenter og sysselsetter mer enn 77.000 personer.

ExxonMobil har vært ledende i utviklingen av energikilder og teknologi i mer enn 125 år. Samtidig som de tar utfordringene knyttet til bærekraft, balansert økonomisk vekst, sosial utvikling og miljøvern, forplikter de seg til å bidra til å møte verdens energibehov.

 

ExxonMobil bruker nyskapning og teknologi for å møte verdens økende energietterspørsel og for å utforske nye og fremtidige energikilder. Omfattende forskningsprogrammer støtter drift og muliggjør kontinuerlig forbedring på alle forretningsområder.

Redaktør -

Nyheter

Tryggheten i masken

Tryggheten i masken

Å se seg selv i speilet ...

Mosegrodd

Mosegrodd

Om pupper, savn og tequila.

Et steg til siden

Et steg til siden

Dikt som støttes av illustrasjoner ...

Da jeg var ingen

Da jeg var ingen

En kamp mot samfunnets tabuer og fordommer ...

Sprik

Sprik

Politiske meninger spriker … Tiden etter ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...