Saksbehandler Sissel Berge
En omfattende rund-spørring har avslørt mer enn 100 farlige veistrekninger i Sta-vanger. 13 av disse lig-ger i Eiganes og Våland bydel. Kommu-nen er allerede i gang med å utbedre flere av trafikkfellene
Det var på vårparten i år at transport-plan- og vei- og trafikkavdelingen i kommunen startet kartleggingen av problematiske veistrekninger og kryss i Stavanger. Ballen ble kastet over til bydelsutvalgene, som igjen involverte FAU og andre interesse-grupper. Resultatet ble en liste på mer enn 100 problemområder i kom-munen.
- I utgangspunktet ville vi kart-legge behovet for det vi kaller små tiltak, for eksempel fartshumper og skilting. Men vi har også fått mel-ding om flere større tiltak. Disse er tatt med i oversikten, men krever omfattende planlegging og må ses i sammenheng med andre større tra-fikksikkerhetstiltak, forklarer saks- behandler Sissel Berge i vei- og tra-fikkavdelingen i Stavanger Kom-mune.
Små og store tiltak
Kommunen har satt av 750.000 kro-ner til å utbedre de verste problem-områdene som blir kartlagt. I tillegg er det en generell pott på 750.000 kroner, som brukes etterhvert som behovet oppstår. Kommunen har også satt av 12 millioner kroner neste år til mer ressurskrevende tiltak, som fortau og underganger. Hvor stor del av disse som skal brukes i Eiganes og Våland bydel er uvisst, men av de 13 tiltakene som er foreslått i byde-len, er fem allerede innvilget, fem er avslått, mens resten er under behand-ling.
Enveiskjøring og gangfelt
Av tiltak som allerede er gjennom-ført, finnes siktutbedring i Rosestien, krysset Lassaveien, samt ved utkjør-selen til Valmueveien. Her er flere hekker beskåret for å bedre sikten. Ved Våland skole ble det for en tid tilbake innført enveiskjøring for å gjøre det lettere for foreldre å hente og bringe elever. Ved Solvang skole har det kommet på plass gangfelt. Og det er etablert fartshump i Hans Gudesvei, på oppfordring fra FAU ved Eiganes skole.
Nei til trafikklys
Noen tiltak er mer kompliserte enn andre. Misjonsbarnehagen Lasseli-ten har blant annet bedt om redusert hastighet, fortau og parkeringsfor-bud i svingen mot barnehagen. Pro-blemet er at det ikke er plass til for-tau i den trange gata. Dessuten har veien allerede 30-sone. Det eneste trafikkavdelingen i kommunen kan være behjelpelig med, er et parke-ringsforbud. Dette vil bli vurdert utpå nyåret.
Heller ikke i Øvre Stokkavei, krys- Duesvei, er det lett å innføre til-tak. FAU ved Eiganes skole har søkt om lysregulert fotgjengerovergang og ekstra belysning på stedet. Trans-portplanavdelingen i kommunen mener at det ikke er aktuelt med lys-regulering i ei gate som bare har 40 km/t fartsgrense. Men bedre belys-ning i form av en ekstra lysmast ved gangfeltet på nordsiden, kan komme på tale.
Avslag
Blant forslag som har blitt forkastet finnes ønsket om gangfelt i Olav Kyrresgate. Dette har kommunen avslått, fordi det nylig er opparbeidet gangfelt litt lenger ned i gata. Heller ikke utbedring av hente- og bringe-forholdene til Domkirkens barne-hage i Klinkenberggaten blir aktuelt.
Dette er offentlig gategrunn, og man kan ikke regulere plasser til bestemte grupper, skriver kommunen i avsla get. Misjonsbarnehagen Lasseliten må se langt etter et henvisningsskilt til barnehagen. Kommunen viser til skiltforskriftene i sitt avslag.
Det blir heller ikke aktuelt å stenge deler av Eiganesveien (Holbergsgt- Ledaal) for gjennomkjøring, slik FAU ved Eiganes skole har bedt om.
Bussputer er allerede anlagt i gata men stenging kommer ikke på tale.
Tom Gaudland