Pumpet opp vegputene

01.09.2010
Pumpet opp vegputene
Slik så det ut med de “gamle” fartsputene på Vatne. Nå har putene fått et ekstra lag asfalt, som gjør det umulig å kjøre over i 40 km/t. Vegvesenet har fått klager fra bilister, og lover å se på saken.

Det var store protester da fartsputene på Vatne ble anlagt for halvannet år siden. Uroen har lagt seg, men nå har Vegvesenet ”pumpet opp” putene, og mange klager over at de må helt ned i 20 km/t for å passere dem. Vegvesenet lover å se på saken.

Overingeniør Trond Langeland i Vegvesenet bekrefter at putene skal være utformet slik at det er mulig å passere dem i 40 km/t som er fartsgrensen på vegstrekningen.

- Vi har reetablert putene på bakgrunn av henvendelser som gikk på at de var til dels nedkjørt. Det er nok i stor grad brøytebiler som har filt ned putene i vinter. Nå har vi fått henvendelser fra folk som mener at de er alt for krappe. Det følger vi opp med entreprenørene våre for å se hva vi kan gjøre.

- Regner du med at putene blir filt ned?

- Jeg regner med at vi må gjøre noen tiltak, men jeg vet ennå ikke hva. Sannsynligvis får vi en avklaring i løpet av kort tid, sier Langeland. Det er Mesta som står som entreprenør, og de setter igjen ut arbeidet med asfaltering til andre.

 

For høy fart

Grunnen til at Vegvesenet i sin tid anla fartsputene var at bilistene ikke respekterte fartsgrensen som da var satt til 50 km/t. Det førte igjen til at de ble nødt til å avvise søknad om gangfelt. Når farten er for stor virker nemlig et gangfelt mot sin hensikt, og gjør trafikksituasjonen farligere og ikke tryggere for de gående. Aller helst ville Vegvesenet ha planløs overgang, altså undergang eller bro, men det viste seg for teknisk komplisert for Sandnes kommune. Da var eneste farbare veg å få farten tilstrekkelig ned til at det var forsvarlig å anlegge gangfelt.

- Vi etablerte gangfeltene etter at vi hadde lagt putene. Nye målinger viste nemlig at fartsnivået hadde gått tilstrekkelig ned. Farten på 85 prosent av kjøretøyene må ligge på under 45 km/t for at vi skal kunne anlegge gangfelt, sier Langeland.

 

Trygghet foran framkommelighet

- Er du fornøyd med trafikksituasjonen på Vatne nå?

- Ut fra premissene så er vi fornøyd. Det er mange av de som bor i området som krysser vegen i forbindelse med buss til og fra skole. Nå mener vi at situasjonen er vesentlig mye bedre enn før. Det at framkommeligheten har blitt litt dårligere er en konsekvens av at vi først og fremst har tenkt trafikksikkerhet, sier Langeland, og minner avslutningsvis om at forskjellen på femti og førti kilometer i timen utgjør rundt et halvt minutt mer i reisetid hver retning.

Redaktør -

Nyheter

Debuterer med poetisk nysgjerrighet

Debuterer med poetisk nysgjerrighet

Når læreren Kay Karisari Solstad ...

Norsk-bosnisk kunstner debuterer med tankevekkende diktsamling

Norsk-bosnisk kunstner debuterer med tankevekkende ...

Ali Jakupovic (30) fra Arendal debuterer ...

Di rare tingå me seie te dyrå våre

Di rare tingå me seie te dyrå våre

Lars Fredrik Høiby er vokst opp i Stavanger ...

En dråpe av livet – Geir Grindstein om sin debut som lyriker

En dråpe av livet – Geir Grindstein om sin ...

Med diktsamlingen en dråpe er nok trer ...

Ordets kraft i etterkrigstidens skygger

Ordets kraft i etterkrigstidens skygger

Reidar Lund er en forfatter som ikke bare ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...