Preus-opplevelsen

01.06.2010
Preus-opplevelsen
Marit Underhaug skal få seg en litt mørkere frisyre til sommeren.

Det var for ti år siden at en frisørsalong i Sandnes og en på Nærbø slo seg sammen. Nå har Preus blitt en kjede bestående av ni salonger spredd fra Randaberg i nord til Nærbø i sør. De satser på opplevelser.

Det er ikke lenger nok å gå til frisøren og simpelthen bare få seg en hårklipp. Konkurransen på markedet er så stor, at salongene rett og slett må tilby noe mer. Det er derfor daglig leder og gründer Toini Underhaug satser på merkevaren Preus som en helhetsopplevelse. Når vi treffer henne kommer hun rett fra ”Preus-skolen”.

- Hva er det?

- Det er et uformelt treff mellom medarbeiderne. Vi samles en gang i kvartalet sånn at vi får snakket sammen, om hvordan vi har det på arbeidsplassen, og hvordan vi er i forholdt til kundene. Det er et forum om ”laust og fast”. I dag har vi diskutert selve Preusopplevelsen, og vi har snakket om hvor viktig det er å gi ros til hverandre, sier Underhaug. Hun legger til at det er førti medarbeidere i frisørkjeden, og at det går litt på rundgang hvem som deltar på de forskjellige treffene.

- Vi tar noen fra hver salong slik at medarbeiderne får anledning til å bli kjent med hverandre på tvers av salongene.

 

Opplevelsen

- Du snakket om Preusopplevelsen. Hva er det?

- Det går på det at du skal oppleve en god atmosfære når du kommer inn på en av salongene våre. Du skal føle at du blir tatt vare på, og får god behandling blant annet i form av massasje. Det handler om en totalopplevelse. Her skal du få tid for deg selv og slappe av. Derfor er atmosfæren viktig, og det har vi jobbet lenge med. Vi kaller det Preus frisøropplevelse, og det forplikter. Vi serverer for eksempel ikke kaffe i pappkrus men i skikkelige kopper. Det er de små tingene som gjelder, sier Underhaug.

- Vi har faste kunder som kjenner oss. Det bidrar også til en god atmosfære. Det er litt annerledes enn å gå til frisøren i et travelt handlesenter.

- Du sier at opplevelsen hos Preus er det viktigste. Er det ikke frisyren som er viktigst?

- Hehe, jo, det kan du si. Men det er en selvfølge for oss. Jeg vet jo at våre medarbeidere er faglig dyktige. Det er fordi vi har egen opplæring, så vi vet hva de står for og at de kan faget sitt. Men i dag har det jo blitt sånn at du kan klippe deg på hvert hjørne. Hvorfor skal du da gå til Preus? Der kommer det med atmosfæren inn, påpeker Underhaug.

 

Startet for ti år siden

- Kan du fortelle litt om bakgrunnen for frisørkjeden?

- Det begynte faktisk for tjue år siden. Jeg hadde en salong på Nærbø som het Toinis Hårdesign. Sissel Vik Falch hadde en salong i Sandnes som het Sissels Hårdesign. Vi gikk i lære samtidig på Grønnestad Hårdesign i Sandnes. Vi hadde masse samarbeid men vi drev hver vår salong i ti år. Så fant vi ut at vi ville bli større, og startet opp Preus for ti år siden.  

- Var målet da å utvikle en kjede?

- Ja, det gikk seg jo litt til på vegen, men vi ville vokse slik at vi ble store nok til å være godt synlige i Rogaland. Men vi har aldri snakket om å vokse ut av Rogaland. De første årene hadde vi to nyåpninger i året. Men det jo også noen salonger som har sluttet, som den i Stavanger sentrum, sier Underhaug.

 

Kjøpt opp

- Har dere etablert en posisjon dere er fornøyd med nå?

- Nå solgte vi jo hele kjeden i desember.

- Å?

- Ja, vi ble kontaktet av Rais, en stor aktør innen frisørkjeder. Det er de samme som har Nikita, og de driver også med frisørskole. De har også kjøpt opp kjeder i Osloområdet. De kjøpte oss i desember i fjor.

- La de fram et tilbud dere ikke kunne si nei til?

- ja, det kan du si. For å komme videre i 2010 så kreves det større ressurser enn det vi to kunne gi. Det går for eksempel på krav til IT-kunnskap, vareutvalg og fordeler innen vareinnkjøp Når du er gründer så er det ofte sånn at du ikke er så flink til å knytte til deg andre. Du skal klare alt selv. Men vi stod litt fast med den videre utviklingen. Når Rais kom med dette tilbudet, så tenkte vi at de kan utvikle Preus til en større og bedre bedrift enn det vi kunne. De har rett og slett en helt annen posisjon innen drift.

 

Som å selge babyen

- Senket dere skuldrene litt da?

- Ja, du gjør jo gjerne det når du ikke har alt ansvaret selv. Men samtidig var det viktig for oss at Preus skulle bestå. Dersom de for eksempel ville gjort det om til Nikita, så hadde det ikke vært aktuelt. Medarbeiderne skulle føle at de blir tatt vare på. Det er jo også litt som å selge babyen sin.

- Det var ikke så lett altså?

- Nei, det var ikke lett, og jeg måtte gå mange runder med meg selv. Det ble å legge det på vektskålen, avslutter Underhaug, og legger til at salget nok har vært til det beste for Preus.

Redaktør -

Stikkord i denne artikkelen
Toini Underhaug, frisørsalongen Preus,

Nyheter

Kvinner og mén

Kvinner og mén

Hva skjuler seg bak fasadene? Bli med på ...

Desemberbarn

Desemberbarn

Hva faen gjør man med savn, liksom ...

Alle årstidene i mitt hjerte

Alle årstidene i mitt hjerte

En gripende diktsamling om forløsning, ...

Stråle 3

Stråle 3

Ei vakker og tankevekkande bok

Nekrotisk vev

Nekrotisk vev

Skuffa, seier du ? At ikkje du skulle bli ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...