Ulogisk på to hjul

14.01.2011
Ulogisk på to hjul
Rune Helleland er en av to i Norge som forhandler Segway. Selv beveger han seg lekende lett på den avanserte farkosten.

Amerikansk latskap, eller genial ingeniørkunst. Kall det hva du vil. Det virker uansett totalt ulogisk. Som å kutte en bil i to på tvers, og forvente at den fortsatt skal være kjørbar. Vi har stiftet bekjentskap med Segway. Og det var gøy!

Vi møter Rune Helleland på sitt bilverksted i Verdalen i Klepp. Han er en av to i Norge som importerer det snodige leketøyet, eller transportmiddelet om du vil, fra USA til Norge. Teknologien som skjuler seg under skallet på doningen er så avansert at ingen andre produsenter har klart å komme opp med noe i nærheten. Derfor blir merkenavnet Segway i stor grad brukt i stedet for det mer anonyme fellesnavnet personaltransporter, eller PT. Helleland gir oss en kort innføring i hvordan oppfinnelsen så dagens lys:

 

Dyr moro

- Segway er et produkt som er rundt ti år gammelt. Det er utviklet i USA av en Petter Smart-type og en handy-man. En godt økonomisk situert mann som har utviklet disse greiene hjemme. Delene er laget av de beste amerikanske flydeler. Ingenting er produsert i Kina. Fem gyroer styrer hjulene. Det er slike motorene som styrer flapsene på et Boeing-fly. Det er den beste teknologien som er å oppdrive, og det gjør Segway unik. Men det gjør den jo også unik når det gjelder pris. Det sliter vi litt med, men det er ingenting vi kan gjøre noe med, sier Helleland.

- Og hva er prisen på en Segway?

- Den koster 65 tusen kroner inklusive avgifter og moms.

 

Begynte i Florida

Helleland forklarer at amerikanerne ikke har vært interessert i å lisensiere bort produksjonen av produktet. Derfor har andre vært nødt til å forsøke å kopiere teknologien. Kineserne har forsøkt, men Helleland advarer oss mot den asiatiske varianten.

- De er livsfarlige og ubrukelige. Kineserne har ikke kommet i nærheten av den teknologien du finner i en Segway, sier Helleland.

Han har importert kjøretøyet i fem år, og det hele kom i stand som en følge av at han kjøpte et hus i Florida for seg selv og familien.

- En kompis hadde sett dette på fjernsynet. Han hadde problemer med hofter og føtter, og fant ut at han ville skaffe seg en på grunn av helsetilstanden. Vi var en gjeng som kjøpte til sammen fem stykker. Jeg tok med meg tre hjem til Norge. Da hadde det begynt å komme en og annen Segway her på Jæren. Så kom jeg i kontakt med den skandinaviske importøren, og ble selv forhandler.

 

Nyttige?

- Hvor mange har du solgt.

- Nå har jeg solgt rundt tretti stykk.

- Det er vel ganske bra med tanke på den høye prisen? Er det fordi det er mange rike her i området?

- Vel, rike og rike…, det har nok med interesse å gjøre. De fleste kan nok skrape sammen pengene til å kjøpe en dersom de vil. Men prisen tatt i betraktning så er ikke dette noe leketøy. Det er ikke noe du kjøper og bare parkerer i et hjørne i et halvt år.

- Hvem er det som kan ha nytte av en slik farkost?

- De kan for eksempel være nyttige på lagerplasser, og i sydlige land blir de brukt av både politi og på flyplasser. De kunne jo også vært nyttige for leger ved store sykehus, foreslår Helleland.

 

Hva er egentlig en gyro?

- Er det kjekt?

- Ja

- Vanskelig?

- Nei, vil du prøve?

- Ja

Helleland henter et eksemplar i nabokontoret. Han skrur den på.

- Det er litt uvant de første sekundene, men du blir fort vant til det. Det ser jo egentlig livsfarlig ut, men når du setter i gang gyroene, så er den helt stabil.

Helleland stiger opp på farkosten. Han har hendene i lommene. Likevel registrerer farkosten alle hans små balansebevegelser, og holder seg i ro.

- Hva er egentlig en gyro?

- Det er noe inni som sviver, nesten som en vinkelsliper. Samme hvordan massen rundt beveger seg, så vil gyroen stå i ro. Når massen rundt beveger seg, så vil gyroen derfor registrere det og korrigere bevegelsene med hjulene.

 

Diffust lovverk

- Er det lov å kjøre på norske veger med denne her?

- Myndighetene er like forvirret hver gang det dukker opp nye ting som dette, og lovverket er diffust. Men farten på denne er rett under 20 km/t, og da skal den ikke behøve registrering, akkurat som en elektrisk rullestol. Den har nå blitt lovlig i både Sverige, Danmark og Nederland, og den skandinaviske importøren jobber med å få dem lovige også i Norge, sier Helleland, som legger til at han flere ganger har møtt på politiet, og de er bare imponert over farkosten.

Helleland tar oss med ut i bakgården, og vi får teste en nyere variant med større hjul. Kroppen protesterer litt i begynnelsen, og prøver å gjøre balansekorrigeringer selv. Men etter noen sekunder, når du forstår at Segwayen ordner opp selv, klarer vi å slappe av, og bare la små vektjusteringer framover, bakover og til siden føre oss akkurat der vi vil. Det er utrolig gøy, og farkosten kjennes utrolig godt skrudd sammen. Vi blir ett med kjøretøyet, og har absolutt ikke lyst å levere det fra oss igjen. Vi får krysse fingrene for at norske myndigheter gir grønt lys for gyrostyrte farkoster på norske veger. 

Redaktør -

Stikkord i denne artikkelen
Segway, Rune Helleland,

Nyheter

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024 ...

«Nazi-unge!», «homo-jævel!» …

«Nazi-unge!», «homo-jævel!» …

– Mange bøker er skrevet om homser og ...

Norsk haiku

Norsk haiku

Herner Sæverot er aktuell med boken ...

Et liv på flukt

Et liv på flukt

Avin Rostami skriver dikt om en barndom i ...

Dikt om krigens skyggesider

Dikt om krigens skyggesider

Bojan Celise Skaar debuterer med diktsamlingen ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...