Fornøyde ansatte er god økonomi

06.08.2012
Fornøyde ansatte er god økonomi
Yngvar Karlsen i Block Berge Bygg AS

Block Berge Bygg AS er en betydelig arbeidsgiver i Klepp med sine 328 ansatte, hvorav 60 er kleppsbuer. Administrerende direktør Yngvar Karlsen mener fornøyde ansatte er god bedriftsøkonomi. Han snakker heller om velferdstiltak og holdninger enn om økonomi.

Block Berge Bygg (BBB) ble etablert av investor og skipsreder Sigval Bergesen d.y. og gründer og bygningsmann Gunnar Block Watne i 1966. Selskapet, med slagordet «Vi tar ansvar», har manøvrert gjennom både gode år og kriseår siden den gang, men har fremdeles til gode å se røde tall på bunnlinja når et år er omme.

-Er det lett å snakke om fornøyde ansatte og velferdstiltak når økonomien er så god?

-Tja, sier Yngvar Karlsen, og drar litt på det.

-Da kommer vi til det berømte spørsmålet om høna og egget. Jeg tror heller jeg vil si at økonomien neppe hadde vært så god om vi ikke hadde satset på fornøyde ansatte og velferdstiltak.

 

Hyggelig statistikk

BBB sitt slagord gir rom for mange tolkninger. Yngvar Karlsen mener alle tolkninger er rette. Selskapet skal ta ansvar både som entreprenør, leverandør, kunde, arbeidsgiver og som en stor bedrift i nærmiljøet. Og det skal tenkes på både kvalitet, helse, miljø og sikkerhet. Karlsen mener BBB har lyktes med satsingen.

-Våre ansatte trives godt på jobb. Vi har folk som har vært her i mange år – til og med en ansatt som har vært i BBB siden starten i 1966. Selv har jeg vært ansatt i 27 år, og har ikke vurdert å skifte beite, sier Karlsen.

-Trivsel viser også ofte igjen på sykefraværsstatistikken. Der ligger vi på 4,1 prosent sykefravær. Snittet for bransjen er rundt 6 prosent, legger han til.

BBB er i dag 100 prosent eid av Veidekke AS – ett av Nordens største entreprenørselskaper. Det har ikke Karlsen noe imot.

-Det er en god eier som bidrar med kompetanse og kapital, men som lar oss drive BBB slik folk kjenner selskapet. Veidekke har også holdninger til ansatte og miljø som ligner BBB sine. Ansatte får for eksempel kjøpe aksjer i selskapet med rabatt – en ordning også BBB sine ansatte kan benytte seg av, forteller Karlsen.

Det gjør at de ansatte i Veidekke i dag eier 20 prosent av selskapet med 6.100 ansatte og en omsetning på 17,7 milliarder.

 

Rodde stormen av

Mange entreprenørselskaper fikk et par tunge år fra 2009 og utover. BBB merker også at det har vært tøffe tider, men har likevel kommet seg greit gjennom.

-Omsetningen vår var over en milliard i 2008. I 2011 var den 856 millioner. Vi merker selvsagt en sånn nedgang, men vi har stort sett klart å komme oss gjennom det uten å permittere ansatte. Da det stoppet opp i 2009, valgte vi å satse på de ansatte – og de ble med på en slags dugnad for å komme oss gjennom de tøffe tidene. De har vært veldig fleksible. Vår miks av virksomhet, med elementfabrikk og byggeplasser, har vært viktig i perioden med litt dårligere tider. Folk fra fabrikken har gjort en innsats på byggeplassene i stedet for å gå permittert, og vice versa, forteller Yngvar Karlsen.

-Men så har heller ikke vår region vært hardest rammet. Entreprenørselskapene har stort sett lagt seg opp litt penger i gode tider her på Jæren, og klarer en tøff periode. Men det er andre selskap som har blitt pålagt å permittere fra sentralt hold, sier han.

BBB er en litt annerledes totalentreprenør. Totalentreprenørene driver ofte mest med grunnarbeid. Selve bygget blir reist av underleverandører. Hos BBB er det snudd på hodet.

-Det er ikke vanlig at en totalentreprenør for eksempel har egen betongelementfabrikk. Vi synes det er en styrke at vi kan levere et bygg hvor vi selv har kontroll på kvaliteten fra A til Å. Det er trygt for kunden å vite at vi ikke kan skylde på underleverandører eller andre, mener Karlsen.

-Vår miks av virksomhet, med både elementfabrikk og byggeplasser, har også vært viktig i perioden med litt dårligere tider. Folk fra fabrikken har gjort en innsats på byggeplassene i stedet for å gå permittert, og vice versa, legger han til.

 

Inkluderer alle

Yngvar Karlsen legger vekt på at de ansatte skal følges opp, og at bedriftens holdninger og verdier skal være kjent av alle. BBB starter tidlig med rekruttering av nye mennesker til sin arbeidsplass.

-Vi har kontakt med ungdomsskolene i nærområdet, og er årlig på besøk. Alle ungdommene skal ha hørt om BBB før de velger karriereveien videre. Det er viktig å bygge relasjoner tidlig. Vi har også 11 lærlinger i bedriften. Vi har fortsatt med å være en lærlingbedrift også i nedgangstidene, sier han.

BBB prøver også å inkludere både pensjonerte ansatte og familiene til dagens ansatte gjennom flere samlinger og arrangementer hvert år – som grillfester, julegrøt og andre ting. De ansatte har egen velforening hvor alle betaler inn en mindre sum, og bedriften har både squashbaner og trimrom.

-Vi vil ta vare på hele mennesket. Det tror vi at vi får godt betalt for. Vi ser at det er ganske mange sønner som søker jobb her etter at fedrene har jobbet i BBB i mange år. Det tar vi også som et tegn på at våre ansatte trives, og ikke skremmer noen med det de forteller om jobben sin rundt middagsbordet hjemme, konstaterer Yngvar Karlsen.

Brødrene Jan og Frode Lea har jobbet i BBB i mange år. Nå har de hver sin sønn i bedriften i tillegg.

-De hadde lyst til å begynne selv. Det er egentlig mest spennende for oss fedre å se hvordan de oppfører seg, sier Frode Lea, som er faren til Tomas som tar fagbrev i disse dager.

 

Stort i Hillevåg

BBB har god ordretilgang i tida framover. Yngvar Karlsen ser lyst på framtida.

-Vi skal bygge 150.000 kvadratmeter i Hillevåg næringspark de neste åra. Første bygget påbegynnes nå i 2012. Totalt er det snakk om en utbygging til 2,5 milliarder kroner, forteller Karlsen.

-Det er godt å vite at vi har sånne store oppgaver foran oss, men vi vet samtidig at vi stadig skal bygge verksteder til 5 millioner til lokale smågründere. Det er viktig å ta godt vare på slike kunder, mener Karlsen, som også synes det er riktig at en stor bedrift som BBB støtter lokalsamfunnet.

-Vi gjør det blant annet gjennom sponsoravtaler, og vi har valgt å gjøre det på lavest mulig nivå. I stedet for å bruke opp sponsorbudsjettet ved å få logoen vår eksponert på draktene til de største fotballagene i distriktet, velger vi i stedet å støtte barneidrett og små arrangementer – helst lokalt, og gjerne ting våre ansatte er engasjerte i. Logoen vår vises kanskje ikke til så mange om gangen når vi gjør det på den måten, men den vises til gjengjeld ganske ofte, sier Karlsen.

Redaktør -

Nyheter

Natt og dag

Natt og dag

– Om jeg kan gjøre ett menneske glad, ...

Joik meg

Joik meg

En av 7 milliarder, men den eneste …

Fra hjertets arkiv

Fra hjertets arkiv

Dikt ordnet etter årets syklus. Fra ...

Lykke i en lomme

Lykke i en lomme

En diktsamling om det vare og nære som ...

Pensel og poesi

Pensel og poesi

En tankevekkende bok som vil treffe deg og ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...