Overtar et solid verksted

15.11.2010
Overtar et solid verksted
Stian Sele

Med fokus på god kundeservice og høy kvalitet har bilmekaniker Stian Sele overtatt roret ved det tradisjonsrike bilverkstedet Rune Helleland AS i Verdalen.

Med verkstedkjeden Mekonomen i ryggen vil Rune Helleland AS stå rustet til å møte utfordringene som måtte komme i fremtiden.
- Ettersom vi nå er i Mekonomen-kjeden drar vi fordel av den beste forbrukergarantien på markedet. Det er tre år garanti på alle deler fra Mekonomen og alt arbeid utført av oss. Det er et pluss, både for oss og for kundene. I tillegg har Mekonomen et skikkelig system for serviceskjema og registrering. Vi følger fabrikkens anbefalinger i forhold til serviceintervall og slike ting, noe som gjør at kunden beholder fabrikkgarantien på nybil, forklarer Sele.
Stian Sele er 29 år og har bakgrunn fra både Volkswagen og tekniker på MG-Rover. Han har også drevet som selvstendig næringsdrivende en stund. Likevel er det et stort sprang fra å pusle for seg selv, til å drive et verksted med fast ansatte mekanikere. Staben teller fem mann, og Sele tar arbeidsgiveransvaret alvorlig.
- Jeg er opptatt av å ha gode folk i arbeid. Å drive et bilverksted på denne størrelsen gjør at vi kan ha fokus på kundeservice og kvaliteten på arbeidet som utføres. Jeg vil ikke at det skal bli så stort at jeg mister kontrollen, sier Sele.

Kort ventetid
Et velkjent problem i verkstedbransjen er den lange ventetiden på å få bilen inn til reparasjon. Stian Sele vil holde et knallhardt fokus på dette når han nå har overtatt Rune Helleland AS.
- I løpet av året har vi klart å holde relativt lav ventetid. Snittet ligger på en ukes ventetid. Det vil vi prøve å holde, sier Sele.
Han overtok bedriften fra Rune Helleland, som hadde såpass mye å pusle med at han valgte å overlate verkstedet i Verdalen til nye krefter. Det var to interessenter som ville kjøpe seg inn sammen, men så trakk den ene seg i siste runde. Dermed ble Rune Helleland og Stian Sele enige om en avtale som innebærer at Helleland står som medeier i en periode på 3 år.
- Helleland har 40 prosent av aksjene, mens jeg har de resterende 60. Planen er at jeg skal overta hele bedriften om noen få år, forklarer Sele. Han kunne titulere seg som verkstedeier 1. januar i år, og har allerede rukket å gjøre noen grep som han håper vil øke kundetilstrømningen til verkstedet.
- Jeg fokuserer på å gi mer faste priser, og har et godt system på å gi pristilbud til kundene. Men jeg tror ikke stamkundene merker så mye til at det er nye eiere, smiler Sele.

Ikke opptatt av reklame
Rune Helleland AS har vært med i Mekonomen-kjeden en stund, dog uten å dekorere fasaden med nye skilt. Tidligere var verkstedet en del av det landsomspennende Bosch Car Service.
- Rune Helleland var ikke så opptatt av å drive reklame. Det er nok en av grunnene til at Mekonomen-skiltet ikke har kommet på plass før nå, smiler den nybakte verkstedeieren. Når skiltet nå omsider henger på veggen, lyser det opp så godt i terrenget at folk som har bodd i Verdalen mange år, stikker innom for å hilse det ”nye” verkstedet velkommen.
- Mange sier at de ikke har vært klar over at det har vært bilverksted her før, humrer Sele.

Redaktør -

Nyheter

Kvinner og mén

Kvinner og mén

Hva skjuler seg bak fasadene? Bli med på ...

Desemberbarn

Desemberbarn

Hva faen gjør man med savn, liksom ...

Alle årstidene i mitt hjerte

Alle årstidene i mitt hjerte

En gripende diktsamling om forløsning, ...

Stråle 3

Stråle 3

Ei vakker og tankevekkande bok

Nekrotisk vev

Nekrotisk vev

Skuffa, seier du ? At ikkje du skulle bli ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...