Bobilsjefen på Klepp

07.05.2008
Bobilsjefen på Klepp
Tor Alvern skulle egentlig bare ha en bobil til seg og familien. Nå blir bobilparken hans stadig større, og han er tilbake i full jobb.

Høsten 2005 sa Tor Alvern opp jobben sin i Kverneland bil uten å ha noe annet å gå til. Etter at kona hadde spurt ham om han husket hva barna heter, fant han ut at han fortjente et sabbatsår med familien. Da hadde han hatt 15-20 år med 60 timers arbeidsuke. I forbindelse med sabbatsåret ville familien Alvern ha seg en ny bobil, og sånn starter historien om Abobil.

- Vi ville kjøpe ny bobil, en ny type. Så jeg tok kontakt med en tysk produsent, forklarer Alvern, og legger til at han kjenner bransjen svært godt.
I den gamle jobben hadde han akkurat fått ansvaret for arbeidet med import og salg av bobiler.
- Jeg spurte om jeg kunne få kjøpe en spesiell bil direkte fra ham. Han svarte høflig tilbake:
- Hvorfor skal du bare ha èn? Ta nå fire-fem når du først skal kjøpe.
- Jeg svarte nei takk. Jeg skulle jo ikke jobbe, jeg skulle ha et sabbatsår.
- Da jeg kom hjem og forkarte det til kona, sa hun at hun syntes det hørtes ut som en god idè. - Med å importere selv kunne jeg i stor grad styre tiden selv, og dermed få mer tid til barna. Familien Alvern består av mor, far og to barn på 10 og 12 år.
Dette var starten på Abobil. Alvern bestilte fem biler inklusiv den familien skulle ha selv. Han tok kontakt med Jærhagen og fikk leie lokaler der. Seint på våren i 2006 stod det fem nye bobiler og smilte i garasjeanlegget på Jærhagen.

Vokser
Både i 2006 og i 2007 har pilen bare pekt en vei: Oppover. Tross suksess mener Alvern at han har god styring på tidsbruken.
- Vi hadde fortsatt godt med fritid til familien, minnes han.
- Nå har vi kommet til 2008, og vi har fått et lite kontor i Jærhagen. Vi har utvidet antall biler kraftig, og vi har kjøpt mye større plass i parkeringshallen, forklarer han.
- Så nå har det blitt en fulltidsjobb igjen. Men det er helt greit for nå har jeg hatt noen år med fritid. Så nå vet jeg hva ungene heter, sier han og ler.
- Hvordan er situasjonen for Abobil nå?
Det går strålende! Vi har mange kunder, og salget går godt. I tillegg har vi nettopp skrevet avtale med en ”upper class” produsent, forklarer Alvern fornøyd, og finner fram en brosjyre med bilder av de nye bobilene.
- Dette er en liten og eksklusiv fabrikk som i stor grad produserer helstøpte bil-lignende bobiler, forklarer Alvern.
- En bobil er jo litt sånn flåsete sagt en ”campingvogn med hjul”, satt veldig på kanten.
- Det nye merket heter Wingamm. De lager biler som bokstavlig talt er helstøpte. Den teknikken de bruker for å sette sammen boenhet og bilenhet, hvor begge framstår som ett stykke, er helt unik i bransjen, forklare han ivrig, og legger til at de første bobilene fra Wingamm forhåpentligvis kommer til Kleppe i månedsskiftet mai/juni.
- Dette er nesten bobilens Rolls Royce, insisterer han.
- Og prisen er deretter?
- Ja, innrømmer Alvern, men legger til:
- Som følge av direkte import, altså at det bare går via ett ledd, blir prisen svært konkurransedyktig i forhold til kvaliteten på produktet. Bilene kommer til å starte på rundt 640 000,- og oppover.
- Jeg vil da kunne tilby bobiler fra rett under 500 000 til rett over èn million. Hovedmengden av det vi har solgt til nå ligger i området ca 650 000 kroner, forklarer Alvern.


Bredt spekter
Hvis framtidige kontraktsavtaler går i boks vil Abobil forhandle fire merker, og kan ifølge Alvern tilby kundene et ekstremt bredt spekter av forskjellige modeller, muligens flest i bransjen, spekulerer sjefen selv.
- Europas bobilproduksjon i dag består først og fremst av fire–fem grupperinger. Vi får biler fra Triganogruppen, hvor blant annet Benimar er en del, og så har du Rimorgruppen som blant annet har Ahorn. Jeg har rettighetene for begge disse to merkene i Skandinavia, sier Alvern.
- Hvilke typer kunder har du?
- Jeg trodde at kundene mine kom til å være de på 60+, altså folk med voksne barn. Men der har jeg bommet ganske kraftig, hvert fall med ti år. Jeg har solgt bobiler til folk som er 25 og til folk som er åtti, forklarer Alvern.
Alvern tror han skiller seg litt fra andre aktører i bransjen:
- Mange aktører har tatt på seg for mye å gjøre, og rekker ikke å følge opp kundene sine.
- Fordelen for meg er at jeg er liten, og ikke har tatt på meg for mye. Jeg har muligheten til å følge opp kundene skikkelig. Vi foretar all service her hos oss, forklarer han.
- Mange kjøper bobil av konsulenter og meglere som gjerne jobber for en forhandler i Tyskland. Eller de kjøper kanskje helt på egen hånd.
- Etter kjøpet så er kunden i praksis helt på egen hånd, med svært dårlige garantirettigheter. Vi gir alle garantier i hele garantiperioden i forhold til kjøpsloven. Jeg ønsker å holde på kundene, og måten å få til det på er å yte service.
- Mine garantier er Eurpadekkende. Det vil si at dersom du får problemer med vannpumpen i Hammerfest eller i Roma, så får du faktisk hjelp, sier han, men legger til at kvaliteten på produktene er såpass god at du sjelden får problemer.

Redaktør -

Nyheter

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024 ...

«Nazi-unge!», «homo-jævel!» …

«Nazi-unge!», «homo-jævel!» …

– Mange bøker er skrevet om homser og ...

Norsk haiku

Norsk haiku

Herner Sæverot er aktuell med boken ...

Et liv på flukt

Et liv på flukt

Avin Rostami skriver dikt om en barndom i ...

Dikt om krigens skyggesider

Dikt om krigens skyggesider

Bojan Celise Skaar debuterer med diktsamlingen ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...