Mekker på militære kjøretøy

12.06.2003
Mekker på militære kjøretøy
beltemotorsykkel

Rogaland krigshistoriske museum i Somaleiren har flere gamle militære kjøretøy. Ildsjeler har satt seg fore å mekke dem til kjørbar stand og stille dem ut.

- Vi har en god porsjon motorinteresse. Og ikke så rent lite interesse for historie. Å mekke på gamle militærkjøretøy er lærerikt og spennende. Det er ikke bare å ta en tur på butikken og kjøpe de delene vi trenger. Det er som regel et skikkelig puslespill å finne originaldeler. Hvis vi ikke finner dem her i Norge eller utenlands, må vi lage delene selv, forteller en av ildsjelene i museets verkstedhall, Sigve Amdal.

Et steg inn i verkstedhallen på Soma, er som et steg inn i krigsfilmer fra 50-tallet. Tett i tett står militære kjøretøyer. Noen utrangerte, andre i kjørbar stand. BV-en som de fleste vernepliktige har humpet i på øvelse er selvsagt på plass, men det finnes langt mer spennende ting i hallen.

I et hjørne står en Renault FT 17-tanks som ble produsert allerede i 1911. Akkurat denne tanksen har en litt spesiell historie. Amdal beretter:
- FT 17 var en av 1. verdenskrigs beste stridsvogner og var den første stridsvognen som hadde tårn som kunne rotere 360 grader. Da Frankrike kapitulerte under 2. verdenskrig, overtok tyskerne alt fransk krigsmateriale, og denne FT 17-tanksen ble fraktet til Norge. Her ble den gravd ned på et jorde på Heigre ved Sandnes som en nærforsvarsstilling. Her lå den til slutten på 1970-tallet da ildsjeler i Tananger Motorklubb engasjerte Trygve Stangeland til å grave den opp. Man visste ikke da hvor mye av tanksen som var bevart under jorda, men da den ble løftet ut viste det seg at store deler av kjøretøyet var intakt. Til og med eikehjulene som drev beltet, sier Amdal.

Til sammen står om lag 20 militære kjøretøy i hallen til Rogaland krigshistorisk museum. Noen har stått stille siden krigens dager, andre har vært i bruk.
- Etter krigen ble mange konfiskerte kjøretøy lagt ut for salg til privatpersoner av Direktoratet for fiendtlig eiendom. Mange bønder kjøpte og bygget om kjøretøyene til pickuper og driftsmaskiner. En av bilene her inne har også blitt brukt som ølbil, humrer Amdal.

Det er mange perler i museets samling. Den kanskje virkelige rosinen i pølsa, en tysk belte-motorsykkel er nesten ferdig rehabilitert.
- Dette kjøretøyet ble kjøpt av en kar i Arendal for 15 år siden. Før det var den i bruk på Svalbard. Under krigen ble den ofte benyttet til å dra forskjellige ting, blant annet har vi et bilde av en slik sykkel som sleper en Messerschmidt på Sola flyplass. Det var mange av denne typen i Norge under krigen, og vi har hatt krigsveteraner innom her som har nikket gjenkjennende, sier Amdal om sykkelen som bærer navnet ”Kleines Kettenkraftrad (S.kfz.2) Typ HK101.

Foreløpig er de fleste kjøretøyene i verkstedhallen, men planen og håpet er at flere av dem skal stilles ut ved museet til neste år.

Redaktør -

Nyheter

Jerndikt

Jerndikt

Et forsøk på å forstå ...

Da bikkjene gikk løse

Da bikkjene gikk løse

Tilhørlighet Å bli tatt imot med ...

Aller helst vil eg danse

Aller helst vil eg danse

Det lakkar og lir … - Kom, lat oss snu timeglaset ...

«‘DAYÊ’» Er lyden av kjærlighet»

«‘DAYÊ’» Er lyden av kjærlighet»

En gripende reise gjennom generasjoners kamp, ...

Trollet på hytta hjalp til med kveldsstellet

Trollet på hytta hjalp til med kveldsste...

Kristine Buettner blander gjenkjennelig hverdagsproblematikk ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...