John Deere har utviklet kleskolleksjonen betraktelig. Nå finnes det også klær laget spesielt for kvinner.
Noe uventet har hendt hos traktorprodusenten John Deere. Klærne deres har plutselig blitt trendy i byer rundt om på kontinentet. Oddvar Dubland, ansvarlig for John Deere hos Felleskjøpet, har merket pågangen.
- John Deere er blitt en merkevare hos ungdom, ikke bare i Norge, men i hele Europa. Jeg tror det her i Norge har sammenheng med at John Deere er ledende som traktor. Selskapet har også drevet masse profilering, fra A-Å. I tillegg har de produsert egne klær for damer, med snitt som passer dem.
Han viser til John Deeres internettsider, der det virkelig har tatt av. Det er et enormt stort utvalg på sidene. Til tross for profileringen tror Dubland at det har tatt av fordi ungdommen selv har startet det. Han legger til:
- De fleste forbinder John Deere med noe. Og i tillegg til at det er blitt mote, så produserer John Deere klær av god kvalitet.
Mange henvendelser
Det er spesielt i butikken i Stavanger at salget går. Her har de valgt å virkelig satse, nettopp fordi så mange unge har henvendt seg til dem. I Stavanger sentrum en sen kveld på de mer rockete utestedene som Gnu og Checkpoint Charlie vil man se mange unge som går med klærne. Men Dubland avviser at det er spesielle miljøer som bruker klærne:
- Jeg har ikke opplevd at det er spesielle grupper av ungdommer som bruker klærne. Men det er tydelig at det ikke er unge som trenger arbeidsklær, John Deere er blitt ren mote.
Selve moten startet før Dubland og hans kolleger ble klar over det, mange handlet klærne på John Deeres nettsider.
- Selv om det kom uventet, er det stas og morsomt at det har skjedd. Det forteller også noe om merkevaren John Deere.
Og merkevaren er sterk. I 2001 i Sevilla i Spania hadde John Deere en stor lansering. Da kom de med blant annet nye traktorer. Det var da de valgte å snu hjorten.
- Tidligere har den sett ut som den går inn for landing, men de valgte da å snu den så nå ser det ut som den er i spranget. For John Deere er et konsern i vekst, de ser oppover og vil nå større mål. Klærne er også en viktig del av dette, for å profilere konsernet, sier Dubland.
Redaktør -