Serverer matens historie

01.06.2006
Serverer matens historie
Hanne Ramberg mener at trenden om mat er her for å bli. Folk ønsker å vite hva de putter i seg.

Mat har blitt en gjenstand for frykt. Folk er redd for at maten de putter i seg, ikke skal være sunn nok. Ved Food Story i Stavanger handler alt om historien til maten. Trenden med matbevissthet vokser.

 Food Story er en butikk, delikatesse og kafé i Stavanger sentrum. Ved første øyekast kan den minne om en hvilken som helst trendy kafé, men som navnet indikerer, er Food Story litt annerledes: I tillegg til å tiltrekke seg latte-drikkende kafegjester så har Food Story nemlig en misjon.

- Vi har renhet i fokus. All maten vår skal være ren. Det vil si at det ikke er kunstige tilsetningstoffer i produktene i hyllene. Du finner ingen varer med masse e-stoffer her. I tillegg satser vi på sunnhet. Her finnes ingen godtehylle med masse snop, forteller Hanne Ramberg, som er ansvarlig for delikatesse og produktutvikler for Food Story.

I tillegg til at maten skal være sunn, er økologiske produkter høyt på lista til Ramberg:

- Vi satser selvsagt på økologiske varer, så sant vi klarer. Det er ikke så lett å finne produkter som er økologisk dyrket. Det blir stadig lettere, men det er ikke alt det er mulig å få tak i.

De økologiske varene har i tillegg vært svært dyre, Ramberg ser nå med glede på at prisene synker. Markedet er der, og Ramberg håper at flere produsenter på Jæren følger etter.

Kunnskap om mat

Food story har et vidt spekter av mat og drikke. Både hverdagsmat og gourmetmiddag kan bestilles, men en ting er felles for alt de tilbyr: Kundene skal få vite hvor maten kommer fra og hvordan den er laget.

- Har vi eksempelvis en ost fra Jæren, så vet vi at den er fra Voll Ysteri, sier Ramberg.

Kunnskap er trendy

Butikken har gått godt siden åpningen noen år tilbake. De får stadig nye kunder, i takt med at bevisstheten blant folk øker:

- Folk er nå superopptatt av hva de putter i seg. Det er veldig in å kunne mye om mat. Det er en bevisstgjøring på hva som er godt for en, i tillegg til at det generelle kunnskapsnivået om mat og vin stiger. Stadig flere søker sunne produkter, og de økologiske matvarene er sterkt representert.

Ramberg mener at trenden er her for å bli. De siste fem årene har renhet og økologi blitt stadig mer viktig.  Ettersom tilgangen på produktene er større og prisene jevner seg ut, vokser markedet. Ramberg inviterer flere produsenter med på laget.

Ta kontakt

- Vi i nisjebutikkene ønsker stadig kontakt med lokale produsenter som kan tilby noe i vårt segment. Vi har behov for flere økologiske varer og generelt sunne produkter. Markedet er her, så vi trenger leverandører. Vi ønsker å få småprodusentene på Jæren med på laget. Vi leter etter produsenter vi kan bruke, men de må òg gjerne banke på døra vår, vi tar i mot med åpne armer. Vis oss hva dere har, sier en engasjert Ramberg.

Mat og sunnhet blir stadig viktigere. Media har høyt fokus på sunnhet, folk er bekymret for helsa si.

Markedet er med andre ord tilstede, i følge Ramberg. I så stor grad at Food Story nå utvider. I løpet av høsten skal det nemlig åpnes butikk i Oslo. Ramberg flytter bort for å delta i prosessen.
- Maten vi selger, handler om kvalitet, historie, matvaretrygghet og økologi, estetikk og ikke minst smak. Vi ønsker å gi folk et sunt alternativ og la dem vite hva de putter i munnen, for man er jo det man spiser, legger Ramberg til.

 

Av Katrine P. Mathiesen

Redaktør -

Stikkord i denne artikkelen
Food Story, Hanne Ramberg,

Nyheter

Det er ikkje mine sko du ser

Det er ikkje mine sko du ser

Viktig bok om ME

Veit ikkje om eg no er åleine

Veit ikkje om eg no er åleine

Ei sterk forteljing om familie, kjærleik ...

Til min obdusent

Til min obdusent

Om de store, klassiske spørsmålene ...

Perspektiver og ettertanke

Perspektiver og ettertanke

Poesi på en helt ny måte

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024 ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...