Nøst fortsetter som teatersjef

09.02.2015
Nøst fortsetter som teatersjef
Stig H. Dirdal
Teatersjef Arne Nøst ved Rogaland teater.

Teatersjef Arne Nøst ved Rogaland teater forlenger sitt åremål med ytterligere to år. De ansatte mottok nyheten med klappsalver under et fellesmøte i ettermiddag.

Rogaland Teater har tradisjon for å ansette teatersjefer i åremålsstilling på fire år. Arne Nøst fikk fornyet tillit av styret i 2012 og fikk den gangen forlenget sitt åremål ut 2016. Nå forlenger styret Nøsts sjefsperiode med to nye år ut 2018.

«Styret verdsetter Arnes innsats som teatersjef høyt. I forbindelse med forrige forlengelse sa vi bl.a.at Arne Nøst  bringer oss videre på veien i vår utvikling som teater slik at vi gir og kan fortsette å gi vårt publikum teater av høyeste klasse både til de mange og de få. Det har han visst i årene siden 2012. Vårt rennome som et dyktig, nyskapende og aktuelt teaterhus som legges merke til lokalt, nasjonalt og internasjonalt, stiller store krav til alle våre medarbeidere. Husets øverste kunstneriske leder må være i kontinuerlig utvikling og ha evne og vilje til å utvikle  Rogaland Teater videre. Det gjør og kan Arne Nøst. Styret er derfor meget fornøyd med at Arne Nøst fortsetter som teatersjef ut 2018», sier styreleder Brit Rugland.

Arne Nøst startet i stillingen som teatersjef ved Rogaland Teater 1. januar 2009. Med sin brede erfaring som scenograf, billedkunstner og musiker har han tilført Rogaland Teater nye kunstimpulser. Han er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim og Statens Kunstakademi i Oslo. I perioden 2001-2006 var han styreleder for Norske Billedkunstnere (NBK). I 2014 overtok han styreledervervet i Teaterlederforum etter Ellen Horn. Nøst har også illustrert en rekke bøker og komponert musikk for teater, tv, radio og egne produksjoner. Han er for tiden tilknyttet Aftenposten som tegner og illustratør.

Nøst har brukt sin allsidige bakgrunn til å sette opp spennende stykker med klassiske tekster. Samtidig som Rogaland Teater under ledelse av Arne Nøst har levert stykker som har nådd publikum med nytt tekstmateriale. Dette har resultert i forestillinger av høyeste klasse, noe våren 2014 vitnet om. Både prisen for Årets forestilling (Perpleks) og prisen for Særlig kunstnerisk innsats (ensemblene i Fruen fra havet og Perpleks) ble tildelt Rogaland Teater for sesongen 2013/2014.

Samarbeid er et viktig stikkord for Nøst og teatret har under hans ledelse samarbeidet med ulike aktører både nasjonalt og internasjonalt. Dette bærer også høstens forestillinger preg av med blant annet Shockheaded Peter. Forestillingen er et samarbeid mellom Rogaland Teater og Stavanger konserthus og ble en realitet ved hjelp av prosjektpartnerne Lyse og SR Bank. Forestillingen vil bli spilt i Stavanger konserthus - Zetlitz fra 28. august 2015, når ny scenerigg installeres på teatrets egen Hovedscene.

Rogaland Teater og  teatersjef Arne Nøst har, foruten det kunstneriske, også store oppgaver foran seg i tiden som kommer blant annet med det pågående arbeidet med nytt og moderne teaterhus for Rogaland. 

Redaktør -

Stikkord i denne artikkelen
arne nøst, rogaland teater,

Nyheter

Hold rundt meg når det snør

Hold rundt meg når det snør

Om naturen - og hvordan skiftningene i den ...

Et gjensyn og en samtale

Et gjensyn og en samtale

En sjelden visuell og litterær symfoni ...

Trøbbel i tårnet

Trøbbel i tårnet

Ord på det mange av oss ikke klarer ...

Hjertesnakker II

Hjertesnakker II

Vi minnes ikke dager, men øyeblikkene ...

Humor og alvor - hånd i hånd

Humor og alvor - hånd i hånd

Dikt om ordets makt Kunne man slette, kunne ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...