Hva er egentlig Spor 2008?

01.03.2008
Hva er egentlig Spor 2008?
Daglig leder i Lokomotiv reklamebyrå, Atle Jerstad.

Det kulturelle samarbeidet, Spor 2008, mellom de fire jærkommunene Time, Gjesdal, Hå og Klepp har ikke maktet å feste seg som en merkevare. Det er tydelig at det har vært intensjonen fra starten, men kommunikasjonen både innad i kommunene samt ut til publikum har vært for dårlig. Daglig leder i Lokomotiv reklamebyrå, Atle Jerstad, er ikke nådig når han går inn på nettstedet Spor2008.no:

- Denne startsiden signaliserer nærmest en manglende respekt for prosjektet Spor 2008, sier Jerstad bestemt, når han logger seg på de offisielle websidene til Spor 2008. - Den bærer preg av at det ikke er noen som administrerer den lenger, sier han, og sikter til utdatert informasjon som burde vært tatt bort for lenge siden. Her er elementer fra både 2006 og 2007 med, selv om vi snart har kommet halvveis inn i 2008.

Jerstad mener at det er tydelig at de som har laget denne nettsiden behersker programmering, men mangler ferdigheter innen kommunikasjon.

- Her er det ikke et eneste bilde, ikke en eneste tittel, ingenting som griper tak i meg og fører meg videre.

- Du har èn sjanse til å gjøre et godt førsteinntrykk, sier Jerstad, - og det er naturlig nok på startsiden. Her har de brukt førstesiden, den beste kommunikasjonsplassen, til å fronte samarbeidspartnerne sine, samt at de har brukt mye plass på to sett med kommunevåpen.

- Jeg går neppe dypere inn på dette nettstedet med mindre jeg er på jakt etter noe helt spesielt, sier han.

 

Skjuler det viktigste

Reklamemannen går videre inn på nettsiden, og klikker på ”Litt om Spor” i venstre meny.

- Her ser vi at det faktisk er gjort noe godt grafisk arbeid i forbindelse med prosjektet. Dette burde vært på forsiden, sammen med nyheter og kommende arrangement, sier Jerstad, og sikter til en blå brosjyre med fine bilder og illustrasjoner.

- Her er kommunevåpnene tonet ned, og målsetningen med prosjektet kommer tydelig fram, sier han.

- Hvorfor gjemmer de dette bort? undrer Jerstad.

Han sier videre at de som har laget siden burde ha stilt seg noen enkle spørsmål:

Hva vil vi med denne websiden? Hvem snakker vi til? Hva vil vi de skal gjøre? Hvilket inntrykk vil vi at de skal sitte igjen med?

 

Ingen merkevare

Kilder innad i organisasjonen bekrefter langt på vei det inntrykket Jærbuen har fått av Spor 2008. Ingen er imidlertid villig til å stå fram med denne informasjonen. Kildene vi har snakket med understreker at Spor har representert et kulturelt løft for Jæren, og at det har vært mange gode arrangement, men det er tydelig at merkevaren ikke har festet seg i befolkningen, og at kommunikasjonen utad har vært for dårlig. Det er stort sett bare de med spesielle interesser som kjenner til Spor.

Når en ser på det markedsføringsmateriellet som har blitt produsert i forbindelse med Spor, er det åpenbart at merkevarebygging har vært intensjonen helt fra starten. Med tanke på at arrangementene har vært av god kvalitet og godt besøkt, kan en spørre seg om det er viktig å bygge opp paraplybegrepet Spor som en merkevare. Går folk på en konsert fordi det er et sporarrangement, eller er det andre ting som trekker publikum?

 

Heller ikke satt seg i rådhuset

Hå kommune bruker hundre tusen kroner i året på Spor. Tanken var at alle ansatte og beboere i kommunen skulle få et eierforhold til Spor, og at kulturen dermed skulle ”sildre” gjennom alle etatene i rådhuset, og videre utover i befolkningen. Men det har ikke skjedd. Spor har blitt hengende ved noen få kulturarbeidere i kulturetaten. Et lite besøk i rådhuset på Hå bekrefter langt på vei dette. Når Jærbuen stiller spørsmål om Spor, er det stor usikkerhet bak skranken om hvem det er som kan svare. Dersom flere i kommunen hadde hatt et eierforhold til Spor, så hadde det også blitt bedre markedsført. Prosjektgruppen kunne med fordel også hatt med representanter fra de andre etatene i kommunen.

 

Merkevarebygging tar tid

Jærbuen foretok en svært enkel spørreundersøkelse på Kleppe. Tjue tilfeldig valgte personer fikk to spørsmål: Har du hørt om det kulturelle samarbeidet mellom kommunene Time, Hå, Klepp og Gjesdal som kalles Spor? Og: Har du selv vært på et slikt arrangement? Tretten av de spurte hadde ikke hørt om Spor 2008 i det hele tatt. Sju hadde hørt om denne kultursatsningen, men ingen hadde vært på et arrangement i regi av Spor 2008. Vi kan kanskje legge til at det ikke er utenkelig at noen av de spurte faktisk har vært på et arrangement, men at de da ikke har vært klar over at arrangementet hører inn under Spor-paraplyen.

Odd Byberg titulerer seg ”tråtrekkjar” i dette prosjektet, og det er han som står ansvarlig for markedsføringen. Han er ikke enig i at Spor kommuniserer dårlig med publikum:

- Jeg synes nettsiden vår er bra, og programsidene blir stadig oppdaterte, sier han, men legger til at ting selvsagt alltid kan gjøres bedre.

- Hva mener du om at så mange spurte ikke har hørt om Spor?

- Hvis den lille spørreundersøkelsen skal være representativ for alle de titusener som har gått på våre arrangement, så stemmer det ikke, slår Byberg fast.

- Klart det er mange som ikke har hørt om Spor, men vi mener at det begynner å sette seg. Vi legger stein på stein, men å bygge en merkevare er ikke gjort på noen få år, slår Byberg fast.

De fire kommunene bidrar med 7 kroner pr. innbygger, og det blir rundt 350.000 kroner til sammen.

- Hvor mye av disse pengene går til markedsføring?

- Det har jeg ikke tallene på her, sier Byberg, men legger til at det er brukt betydelige midler på markedsføring, og at størstedelen av midlene blir brukt direkte på hvert enkelt arrangement.

- I tillegg har vi hatt masse god pressedekning, avslutter Byberg.

Redaktør -

Nyheter

Like om hjørnet

Like om hjørnet

Ikke la mandagen slukke lyset ditt

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

– Å skrive skrekk har gjeve meirsmak

Ny bok frå Aleksander Brun: «Under Huda» ...

Tårer på strå

Tårer på strå

Tårer på strå handler om å ...

Amalie Skram-prisen 2024 til Olaug Nilssen

Amalie Skram-prisen 2024 til Olaug Nilss...

Amalie Skram-prisen 2024 går til til ...

Mange unge sliter når hjelpeapparatet har sommerferie

Mange unge sliter når hjelpeapparatet har ...

Røde Kors sitt samtaletilbud Kors på ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...