Australsk scenekunstner på Bryne

11.07.2014
Australsk scenekunstner på Bryne
Scenekunstner

Matt Gooley tegner, maler og snekrer alt fra filmbakgrunner til bokhyller og skulpturer. Han har jobbet med filmer som Ghost Rider og The Pacific, skapt malerier som minner om kunstverkene til William Turner og laget utstillinger til Garborgsenteret. Gooley har kort sagt en urokkelig skapelyst som få andre har.

- Min jobb er å få falske ting til å se ekte ut, forteller Matt Gooley, som kommer fra Australia, men er bosatt på Bryne. Han har tidligere jobbet i filmindustrien, drevet sitt et eget kunstfirma kalt Procreart og har til og med vunnet bronse i surfing. Til vanlig jobber han for Designproduksjon AS, og har laget det meste av utstillingene på Garborgsenteret, inkludert den skjeve bokhylla i hjertet av senteret. Etter utstillingen kom han og Ørjan Zazzera Johansen i snakk om å lage en tegneseriebok om Hulda Garborg, og arbeidet er i gang.

- Vi har søkt om økonomisk støtte, men vi kommer til å publisere uansett. Det kommer til å bli en tegneserie for de som allerede kjenner til Hulda, sier Gooley. Han har blitt bedre kjent med både Arne og Hulda Garborg siden hans første visitt til Norge i midten av oktober 2008.

- Jeg husker at jeg prøvde meg på surfing uten hette, hansker eller sko. Det ble en vanvittig kald opplevelse, sier Gooley, som siden har funnet seg godt til rette på Jæren. Han hadde dog neppe sett for seg å flytte til Norge da han var yngre.

 

Inspirert av onkel og kunstlærer

Det var to sentrale figurer som bidro til Matt Gooleys interesse for kunst; den ene var onkelen hans, og den andre var kunstlæreren.

- Onkelen min var tegneserieskaper, og hadde laget en tegnefilm helt på egenhånd. Da jeg var åtte år fikk jeg se på studioet og tegningene hans, forteller Gooley. Senere ble han introdusert for en kunstlærer på videregående som hadde en utradisjonell, men effektiv læremetode. 

- Vi brukte gamle trelinjaler til å tegne, helt til læreren en dag kom og brakk dem i to. Han sa at det er ingen rette linjer i naturen, og at vi derfor skulle tegne uten linjaler, sier Gooley.

Siden søkte Gooley seg inn på Queensland College of Art, der førstevalget var animasjon og andrevalget var kunst. Det var imidlertid bare18 ledige plasser på hvert studium, og ikke mindre enn 4000 søkere på animasjon og 400 søkere på kunst. Gooley bestemte seg dermed for å satse på kunst, et valg som foreldrene hadde blandede følelser for. 

- Mor støttet meg, men far var nokså skeptisk. Han lurte på hvordan jeg hadde tenkt å tjene penger på dette, ler Gooley, som deretter entret filmindustrien gjennom studiene sine.

 

Eventyr i filmindustrien

- Jeg hadde aldri tenkt på jobb innen film, helt til en kamerat fikk jobb på settet til Scooby Doo, sier Gooley. Han kom i kontakt med en av scenekunstnerne, og ringte ham opp.

- Scenekunstneren sa at han skulle ringe hvis de trengte noen, så jeg ringte ham tilbake tre dager senere. Da svarte han at han skulle ringe neste uke, så da ringte jeg ham dagen etterpå, forteller Gooley med et lurt smil.

Ståpåviljen sikret ham til slutt en jobb bak kulissene på filmen Ghost Ship, til tross for at han bare var 25 år gammel. Siden har Matt Gooley jobbet med filmer som blant annet Ghost Rider, Peter Pan og The House of Wax. Han har også medvirket i norske filmer som Få meg på, for faen! og Kompani Orheim, samt Age of Heroes, som ble filmet på Ålgård. Filmindustrien har dog endret seg dramatisk i løpet av den tiden han har jobbet med mediet. Tidligere var bakgrunner og effekter for det meste laget for hånd, mens i dag har teknologi som CGI, 3D og green screen tatt over. Gooley har likevel mange opplevelser og erfaringer fra filmindustrien. 

 

- Film er et kunststykke

Den største opplevelsen for Gooley var å jobbe med The Pacific, en miniserie om andre verdenskrig produsert av Steven Spielberg, Tom Hanks og Gary Goetzman.

- Jeg lagde over 40 fjellskulpturer av betong oppe i fjellene, og ble faktisk veldig god til det, forteller Gooley. Han har også vært på bursdagsselskap til Jessica Biel etter filmen Stealth, samt nachspiel etter Ghost Rider med blant annet Nicolas Cage og Eva Mendes. Sistnevnt er kjent som en av verdens vakreste kvinner, og Gooley spurte henne om de kunne ta et bilde sammen.

- Jeg trodde hun var latinamerikansk, men i stedet svarte hun ”sorry, I’m a little drunk right now” med tykk amerikansk aksent, ler Gooley. Noe bilde ble det riktignok ikke, men kunst har det blitt en del av.

- Film er et kunststykke i seg selv, og det er storslagent å se sitt eget arbeid i bakgrunnen. En film kan være god eller dårlig, men det er fortsatt arbeidet ditt som vises bak skuespillerne, sier Gooley. Han har fortsatt lyst til å jobbe med flere filmer i fremtiden, selv om han prioriterer familie fremfor karriere i dag.

 

Fra festløve til familiefar

Ei Bryne-jente ved navn Kine førte Gooley fra Australia til Norge. De møttes gjennom venner på universitetet i Australia, og fant siden tonen sammen. Dette førte Gooley i et lite dilemma, ettersom han hadde skaffet seg en billett til å reise verden rundt.

- Kine sa at jeg kunne reise så lenge jeg returnerte til Norge for å holde henne i handa, sier Gooley. Han reiste dermed jorden rundt de neste tre månedene, og hadde et heller bekymringsløst liv til han satte seg på flyet fra London til Stavanger.

- Oh shit, nå må jeg jo treffe foreldrene, tenkte jeg, sier Gooley og ler. Det første han gjorde da han kom til Norge var å gi Kines mor en skikkelig bjørneklem.

- Du skulle sett ansiktsuttrykket hennes, sier Gooley og ler igjen.

Kort tid etter ble han far for første gang da Jakob kom til verden, og siden har han også blitt far for Noah og Sienna. Dette har forandret livet til Matt Gooley.

- Jeg pleide å være en festløve før, men nå har jeg slått meg til ro. Å ha en familie gjør at du blir voksen, forteller Gooley.

 

Fortsatt stor skaperlyst

Matt Gooley har imidlertid ikke vokst fra skapertrangen, og har stadig nye prosjekter på gang. I fjor laget han eksempelvis en egen TV-benk av gjenværende materiell fra jobben. Han samarbeidet også med et australsk musikkband om albumcovere og musikkvideoer. I fremtiden har han blant annet lyst å tegne og male mer, prøve seg på street art, og etablere en ny kunstkonsulentbedrift.

- Kunst er så mye mer enn plansjene du finner på Ikea. Hvis jeg ser enda en plansje med en rød dobbeltdekkerbuss fra London så kommer jeg til å bli gal, ler Gooley.

Han ønsker også å lage kunstverk som barna kan vokse opp med, noe faren hans har fått oppleve på en positiv måte.

- Jeg er den første i familien som har tatt en bachelorgrad, og far ble veldig imponert av arbeidet mitt på Garborgsenteret, forteller Gooley. Han har dermed snudd en skeptisk far til en forbløffet far gjennom kunst.

- Du må gjøre noe du trives med, og følge det som føles riktig. Vær derfor selektiv og hør på de rette folkene. Og fremfor alt: lag kunst fordi du elsker det og fordi du ønsker å dele det med andre, sier Matt Gooley.  

 

Av Espen Primstad

Redaktør -

Stikkord i denne artikkelen
Matt Gooley, Garborgsenteret,

Nyheter

Et liv på flukt

Et liv på flukt

Avin Rostami skriver dikt om en barndom i ...

Dikt om krigens skyggesider

Dikt om krigens skyggesider

Bojan Celise Skaar debuterer med diktsamlingen ...

Ene-Bjarne - Forloverens makt

Ene-Bjarne - Forloverens makt

Det blir ellevill dramatikk og litt romantikk ...

Vilja vil ikke

Vilja vil ikke

En dag får Vilja gjøre som hun ...

De ropende tankenes hvisken

De ropende tankenes hvisken

Dikt om sorgens ansikter

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...