Sammen er vi sterke

01.03.2005
Sammen er vi sterke
Nina Othilie Høiland, leder for Region Stavanger, ser store muligheter for Jæreregionen.

At Reisemål Jæren gikk inn i Region Stavanger har blitt møtt av en del skepsis. Nina Othilie Høiland lover en brei satsing som hele regionen vil nyte godt av. Vi får håpe at Jæren presenteres på blir bedre måte enn hittil.

- Pip, pip, pip.

Det er opptatt i telefonen. I to dager har jeg forsøkt å få kontakt med Reisemål Jæren. Bruker de kontaktopplysningene jeg finner på hjemmesiden. Telefon og adresse til Bryne. Finner også noen gamle oversikter over medlemmene. En annen side viser hva det koster å være medlem. Problemet er at det gjelder fra 1. juli 2001 til 1. juli 2002. Hva skjer siden, der det skulle vært oversikt over arrangementer, er helt tom. All tekst er på norsk. Ikke mye som viser æren fra en god side her, og kanskje kunne dratt hit noen utenlandske turister.

 

Ny side

- Huff da, dette var jo beklagelig. Det er ikke slik vi vil ha det. Vi har pleid å oppdatere dette jevnlig, sier Nina O. Høiland, leder for Region Stavanger, og den øverste ansvarlige for markedsføringen av Stavanger-regionen. Hun har ingen god forklaring til hvorfor det ser slik ut, men har en god nyhet å komme med.

- Nå er det bare snakk om uker før den nye hjemmesiden er klar. Der vil det være en samkjøring av Jæren, Sandnes og Stavanger. Vi tenker ikke kommunegrenser her. Vi ser regionen under ett, sier Høiland. Arbeidet med den nye siden har vært svært omfattende, og nå er det bare de siste justeringene som skal på plass, før den lanseres.

 

Kontraster

Høiland ser på Jæren som et spennende område, som absolutt kan være med å profilere hele distriktet.

- Jæren er viktig i vår markedsføring. Vi ønsker å få frem at distriktet er fullt av kontraster. Alt fra fjordene, og idylliske Ryfylke, med Preikestolen som den største attraksjon, via byferie i Stavanger, til det flate, kulturrike og vakre landskapet i sør, sier Høiland. Hun viser den nyeste brosjyren. Her står Preikestolen og Tinghaug side ved side. Et annet poeng i markedsføringen er nærheten til alt. Her er ikke avstandene mellom sandstrand og fjord så stor.

 

Skepsis

- Vi står sterkere sammen. Det er viktig og trekker i flokk. Da kan nå mye lengre i vår markedsføring, noe alle vil tjene på. I fjor kom det flere journalister til Jæren enn noen gang før. Dette er takket være at vi markedsfører oss sterkt, både innen- og utenlands, og har store ressurser til dette, sier Høiland. Hun mener Jæren har mye å bidra med i markedsføringen, og at kritikerne nok vil se fordelene etter hvert.

- Skulpturparken på Bryne bruker vi veldig aktivt. Også Hå gamle prestegård er viktig for hele regionen, sier Høiland. Hun synes Region Stavanger har et godt forhold til aktørene på Jæren.

- Reiselivet på Jæren har mange gode representanter som vil markedsføre seg. Også kommunene har vært flinke å bidra, til hva som skal fremheves, sier Høiland og smiler. Nå gjenstår bare å se hvordan den nye hjemmesiden profilerer distriktet

 

Av Sjur O. Anda

Redaktør -

Nyheter

Vin møter poesi

Vin møter poesi

Vin løfter poesien. Poesi hever vin...

Psykiatripoesi

Psykiatripoesi

En samling av sterke tekster om et plaget ...

Alt er bare snø

Alt er bare snø

Sterke dikt - som skildres med få ord ...

Jeg leker med tanken og veier mine ord

Jeg leker med tanken og veier mine ord

Kan det sies på rim? - Selvsagt og nok ...

Du er viktig

Du er viktig

Dikt om gleden over Gud, kjærligheten ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...