Kaldt administrativt eventyr

01.02.2010
Kaldt administrativt eventyr
De fleste som drar til Svalbard for å bosette seg har en dragning mot den storslåtte naturen der. Bilder som dette er utvilsomt med på å skape denne dragningen.

Sist vi snakket med Ivar Undheim satt han på et kontor i Klepp rådhus og klødde etter å sette seg på flyet til Svalbard. Den tidligere rådmannen i Klepp har nå gått gjennom både mørketid og lystid, og tar sikte på å være i det høye nord til han blir pensjonist.

- Hvordan har tiden på Svalbard vært til nå?

- Det har vært kjekt. Det var en opplevelse å ha to måneder med polarnatt. Det var like mørkt på dagen som på natten. Det er fortsatt mørketid, men nå ser du forskjell på dag og natt. Når jeg kom så var det motsatt, lyst hele døgnet, sier Undheim som i september tok fatt på sin nye stilling som leder for Longyearbyen Lokalstyre.

- Hvordan har du taklet de spesielle lysforholdene her oppe?

- Det har gått greit, jeg sover når jeg skal, og er noenlunde våken når jeg skal, sier han og ler.

 

Nesten som en kommune

Den beste måten for Undheim å forklare hva Longyearbyen Lokalstyre egentlig er for noe, er å forklare hva det ikke er i forhold til fastlandets lokalforvaltning.

- I forhold til en norsk kommune så har vi noen ekstra oppgaver. Vi driver et kull- og varmekraftverk. Varmen fra kjølevannet blir brukt i et fjernvarmesystem og varmer opp husene innen et visst område. Vi har også en én til tretten skole, altså grunnskole og videregående i ett. Det vil si at vi har litt av det ansvaret fylkeskommunen har på fastlandet. I tillegg er det oppgaver kommunene hjemme har, og som vi ikke har. Vi har ikke en helse- og sosialsektor.

- Å? Hvem er det som tar seg av det?

- Vi har et statlig sykehus. Der er det både legevakt, helsesøster og jordmor. Sosialtjeneste eksisterer ikke her oppe. Dersom du ikke klarer deg selv, må du dra hjem. Det er ikke noe hjemmehjelp eller eldreomsorg her, sier Undheim, men legger til at det er et unntak:

- Vi har ansvaret for barnevernet. Men sammenlignet med Klepp der helse- og sosialbudsjettet er på førti prosent av samlet budsjett, så er helse- og omsorgssektoren her én stilling knyttet til barnevernet.

 

De fleste bor i Longyearbyen

Undheim forklarer videre hvordan Svalbard som helhet er organisert i forhold til hjemlandet.

- Svalbard ligger under sysselmannen. Vår del er bare en liten prikk på kartet. Hele Svalbard er 60 000 km2, mens den delen vi steller med bare er 240 km2. Altså rundt dobbelt så stort som Klepp. Men dersom du tar bort Barentsburg, der russerne bor, så er nitti prosent av innbyggerne bosatt på dette området, forklarer Undheim. Ellers sier han at det bor litt folk i Ny Ålesund, samt på noen forsknings- og værstasjoner. For de som er spesielt interessert i offentlig forvaltning kan Undheim videre informere om at Svalbard hører til under justisdepartementet. Det betyr at han er nødt å pleie kontakt med Justisminister Knut Storberget og hans mannskap.

 

Ny scooter

- Hva driver du med på fritiden der oppe?

- Jeg går og svømmer en del. Det er jo god plass i svømmebassenget her i forhold til på Klepp. Så har jeg fått meg scooter. Sesongen har så vidt begynt, og jeg har fått testet den litt.

- Kan du kjøre hvor som helst med scooter?

- Nei, men de områdene det er lov å kjøre holder i massevis for meg. Det er litt forskjellige restriksjoner på de ulike områdene. Det er scooterfrie områder som er forbeholdt hundekjørere og de som går på ski. Men det er fullt mulig å kjøre en grei dagstur. Hvis du skal på langtur, så kan du søke på å kjøre på visse områder. I andre områder har kanskje bare de fastboende lov å kjøre, men ikke turister. Det er masse regler om hvor du kan og ikke kan kjøre. I en av dalene her i nærheten kan du for eksempel bare kjøre før første mars, så blir den stengt. 

- Er det kjekt å kjøre scooter?

- Ja, men det blir litt kaldt på nasen. Det gjelder å pakke seg inn.

 

Usedvanlig varm januar

 Apropos temperatur. Det er ikke bare her i sør vi har opplevd en uvanlig vinter. Hvis vi har hatt en ekstra kald vinter, har det til dels vært motsatt i Undheim sitt rike.

- I dag er det et par og tjue minus. Men i hele januar var det så mildt at det ble et problem.

- Problem? På hvilken måte?

- Ja, det var så mildt at flyene ikke kunne gå.

- Nå forstår jeg ikke?

- Rullebanen ligger på permafrost, det vil si at det er frost under bakken. Rullebanen ligger på et lag med is. Et lag med grus blir lagt på isen for å gjøre det godt å bremse. Men når det blir bare vann på rullebanen, så blir bremseeffekten for dårlig. Det har vært fire kanselleringer på grunn av dette.

- Hvor mange avganger er vanlig da?

- Det er fem avganger i uken på vinterstid. Nå er vi nok oppe i åtte til ni avganger i uken. Nå har sesongen begynt.

- Sesongen for hva?

- For vinterturismen. Scooterkjøring, hundesleder og den slags.

 

Et must en gang i livet

- Er turismen en stor del av Svalbard?

- Ja, du kan si at Svalbard står på tre føtter, kulldrift, forskning/undervisning, og turisme. Det er åtte hundre hotellsenger på to tusen innbyggere. Dersom du overfører det til Jæren, så skulle du hatt seks tusen hotellsenger i Klepp. Jeg vet ikke om det er mer enn seks stykker der, hehe…

- Men november, desember og januar er en down periode, altså mørketiden. Sesongen starter litt ut i februar, og så er det høysesong i mars, april og første delen av mai.

- Er turisme på Svalbard for de helt spesielt interesserte?

- Vel, tja…, det er jo ikke spesielt billig. Og så er det ikke plassen du drar til for å finne en solseng. Du må være interessert i litt andre ting. Men det er en helt spesiell natur her. Jeg mener det er et must å være på Svalbard en gang i livet. Du må kaste den ene sydenturen og reise til Svalbard en gang i livet, oppfordrer Undheim.

 

Rasjonering på øl og sprit

- Hva er det som gjør Svalbard så dyrt?

- Flyturen er jo dyr, i hvert fall i sesongen. Det er jo langt. Dersom du reiser like langt mot sør, så havner du nord i Afrika. Dessuten må alt som finnes av varer her oppe fraktes med båt og fly. En liter melk koster for eksempel 23 kroner. Og så er det dyrt å produsere de opplevelsene du gjerne vil ha her oppe. På en scootertur skal du leie scooter, ha god vinterbekledning, sikkerhetsutstyr, og så skal du betale for en guide. Alt dette gjør at det fort blir dyrt, slår Undheim fast.

- Det er vel dyrt også for dere som bor der oppe da?

- Ja, spesielt for barnefamilier er det dyrt. Det som er billig er alt som er usundt, for eksempel røyk og alkohol. Det har vi tax-free priser på her oppe. Vi har faktisk rasjoneringskort på øl og brennevin.

- Blir det mye drikking?

- Hehe, nei, jeg vil ikke si det. Det må i tilfelle være blant de reisende. Det var jo nylig en sak i Svalbardposten om en guide som fattet mistanke om promille blant de som hadde leid scooter. Etter en test var det ti som ikke fikk kjøre videre, sier Undheim, og minner om at promillegrensen er den samme på Svalbard som hjemme på fastlandet.

- Hvor lenge har du tenkt å bli på Svalbard?

- I hvert fall til jeg blir pensjonist. Stillingen jeg har er seks år på åremål. Da slutter jeg ett år før jeg blir pensjonist, avslutter den tidligere rådmannen i Klepp kommune.

Redaktør -

Stikkord i denne artikkelen
Ivar Undheim,

Nyheter

Det er ikkje mine sko du ser

Det er ikkje mine sko du ser

Viktig bok om ME

Veit ikkje om eg no er åleine

Veit ikkje om eg no er åleine

Ei sterk forteljing om familie, kjærleik ...

Til min obdusent

Til min obdusent

Om de store, klassiske spørsmålene ...

Perspektiver og ettertanke

Perspektiver og ettertanke

Poesi på en helt ny måte

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024 ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...