Stor tro på fremtiden

01.03.2005
Stor tro på fremtiden
Bjørn Moi

Bjørn Moi var med å starte opp Reisemål Jæren. Også i det siste har han vært sterkt involvert i å gjøre Jæren til et attraktivt reisemål, blant annet gjennom Fritz Røeds skulpturpark. Han har stor tro på at jærbuen skal få det til.

- Når vi startet opp Reisemål Jæren var reiselivsbransjen på mange måter jomfruelig. Jærbuen har vel alltid hatt en holding om at de ikke har så mye å vise frem. Å endre dette ble vår første utfordring, å få folk til å være stolte av det vi har her, sier Bjørn Moi. Overraskende nok var dette arbeidet ganske lett. Mange var faktisk litt stolte over distriktet. Han har registret en stadig økende interesse for å starte i bransjen.

- Det står etter hvert mange tomme driftsbygninger rundt forbi. Folk må finne andre ting enn jordbruk. Det er et ønske om å utvikle noe nytt. Folk begynner å se muligheten vi har. For eksempel det at det at du kan kjøpe grønnsaker langs veien, direkte fra bonden, er veldig spesielt for europeere, sier Moi. Han blir engasjert. Snakker seg varm.

 

Strendene

Strendene er på mange måter Jærens største attraksjon. Moi anser at de er en av Norges best besøkte naturbaserte attraksjoner, og garantert er strendene de best besøkte i Rogaland.

- Problemet er at det er vanskelig å måle. Det er så mange steder, og tilfartsveier. Prekestolen har det lettere sånn sett. Der er det bare en vei inn, sier Moi. Han etterlyser litt mer fleksibel bruk av strendene.

- Det burde være mulig å kjøpe seg en is eller brus på de fineste dagene, sier Moi. Han tror det er mye som kan gjøres, uten at det ulike ved strendene forsvinner. En del har klart å profilere seg. Jærgarden Kvalbein har vist hva som er mulig.

 

Nisje

For reiselivsbedrifter gjelder det, likt næringslivet eller, å enten være veldig store, eller å finne en nisje. Jæren har mange muligheter til å lage nisjeattraksjoner.

- Vi har tre av landets beste lakseelver. Det er en masse ideer på gang. Havrafting, dykking, havfiske, så det finnes mye, og mer kommer det. Samtidig skal vi være glade over at det er nisjene som er muligheten. Store satsinger, med store inngrep ville kunne ødelegge en del av egenarten, sier Moi. Det han ser som den store utfordringen er å gjøre dette kjent. At Region Stavanger har tatt over markedsføringen av Jær-kommunene kan nok vekke en del skepsis. En del tror nok at fokus vil legges på Stavanger og Ryfylke.

- Mange vokter på hva som skjer. Jeg stoler på at Region Stavanger gjør jobben sin, sier Moi, som ser positivt på fremtiden.

- Når jærbuen begynner med noe, gjør han det skikkelig. Det gjelder å bygge stein på stein, og bruke det unike vi har.

 

Av Sjur O. Anda 

Redaktør -

Stikkord i denne artikkelen
Reisemål Jæren, Bjørn Moi,

Nyheter

Et liv på flukt

Et liv på flukt

Avin Rostami skriver dikt om en barndom i ...

Dikt om krigens skyggesider

Dikt om krigens skyggesider

Bojan Celise Skaar debuterer med diktsamlingen ...

Ene-Bjarne - Forloverens makt

Ene-Bjarne - Forloverens makt

Det blir ellevill dramatikk og litt romantikk ...

Vilja vil ikke

Vilja vil ikke

En dag får Vilja gjøre som hun ...

De ropende tankenes hvisken

De ropende tankenes hvisken

Dikt om sorgens ansikter

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...