Bjørn Moi var med å starte opp Reisemål Jæren. Også i det siste har han vært sterkt involvert i å gjøre Jæren til et attraktivt reisemål, blant annet gjennom Fritz Røeds skulpturpark. Han har stor tro på at jærbuen skal få det til.
- Når vi startet opp Reisemål Jæren var reiselivsbransjen på mange måter jomfruelig. Jærbuen har vel alltid hatt en holding om at de ikke har så mye å vise frem. Å endre dette ble vår første utfordring, å få folk til å være stolte av det vi har her, sier Bjørn Moi. Overraskende nok var dette arbeidet ganske lett. Mange var faktisk litt stolte over distriktet. Han har registret en stadig økende interesse for å starte i bransjen.
- Det står etter hvert mange tomme driftsbygninger rundt forbi. Folk må finne andre ting enn jordbruk. Det er et ønske om å utvikle noe nytt. Folk begynner å se muligheten vi har. For eksempel det at det at du kan kjøpe grønnsaker langs veien, direkte fra bonden, er veldig spesielt for europeere, sier Moi. Han blir engasjert. Snakker seg varm.
Strendene
Strendene er på mange måter Jærens største attraksjon. Moi anser at de er en av Norges best besøkte naturbaserte attraksjoner, og garantert er strendene de best besøkte i Rogaland.
- Problemet er at det er vanskelig å måle. Det er så mange steder, og tilfartsveier. Prekestolen har det lettere sånn sett. Der er det bare en vei inn, sier Moi. Han etterlyser litt mer fleksibel bruk av strendene.
- Det burde være mulig å kjøpe seg en is eller brus på de fineste dagene, sier Moi. Han tror det er mye som kan gjøres, uten at det ulike ved strendene forsvinner. En del har klart å profilere seg. Jærgarden Kvalbein har vist hva som er mulig.
Nisje
For reiselivsbedrifter gjelder det, likt næringslivet eller, å enten være veldig store, eller å finne en nisje. Jæren har mange muligheter til å lage nisjeattraksjoner.
- Vi har tre av landets beste lakseelver. Det er en masse ideer på gang. Havrafting, dykking, havfiske, så det finnes mye, og mer kommer det. Samtidig skal vi være glade over at det er nisjene som er muligheten. Store satsinger, med store inngrep ville kunne ødelegge en del av egenarten, sier Moi. Det han ser som den store utfordringen er å gjøre dette kjent. At Region Stavanger har tatt over markedsføringen av Jær-kommunene kan nok vekke en del skepsis. En del tror nok at fokus vil legges på Stavanger og Ryfylke.
- Mange vokter på hva som skjer. Jeg stoler på at Region Stavanger gjør jobben sin, sier Moi, som ser positivt på fremtiden.
- Når jærbuen begynner med noe, gjør han det skikkelig. Det gjelder å bygge stein på stein, og bruke det unike vi har.
Av Sjur O. Anda
Redaktør -