Praktisk dialogkurs for ungdom

14.09.2009
Praktisk dialogkurs for ungdom
Det er Merete Stokkeland, Bjørg N. Bøgwald, Kristine Landré Meling og Line Nysted Aarrestad i Rogaland Røde Kors som har videreutviklet kurset

Etter forespørsel fra foreldre og lærere har frivillige fra Rogaland Røde Kors utviklet et kurskonsept i dialog- og konflikthåndtering for barn og ungdom. Kurset er basert på mest mulig aktiv deltakelse fra de unge selv, og det er et imponerende kursmateriell de fire har produsert

Det er Merete Stokkeland, Bjørg N. Bøgwald, Kristine Landré Meling og Line Nysted Aarrestad i Rogaland Røde Kors som har utviklet kurset. De har tatt utgangspunkt i et kursopplegg som i hovedsak har blitt holdt for voksne. Med kort, figurer, plansjer og brettspill har de dradd teorien ned på et håndgripelig nivå som har vist seg å fenge ungdommen.

- Vi har hatt kurset for to jentegrupper på ungdomsskolenivå, sier Bjørg.

- I utgangspunket var de litt skeptiske. De visste lite om det, og trodde det var mye teori. Men de syntes det var svært spennende. De var aktivt deltakende, og lærte mye. Etter kurset begynte de å reflektere og tenke på en litt annen måte, og de fikk aha-opplevelser.

- Er dere sikre på at det ikke bare var noe de sa?

- Vi var veldig klare på at vi ville ha ærlige svar, og de var såpass trygge på seg selv, at det tror jeg vi fikk. De syntes spesielt rollespill var bra, det gjorde det lettere å forstå ting, forklarer Bjørg, og legger til at sentralt i kurset står ”sjiraffspråk” og ”sjakalspråk”.

 

Sjiraff og sjakal

De fire har tatt utgangspunkt i tenkte egenskaper ved henholdsvis sjakalen og sjiraffen.

- Folk snakker ofte til hverandre i et sjakalspråk, det vil si at de ikke lytter til hverandre. Elementer i et sjakalspråk kan være ”snerring”, forsvar, angrep og tolkning. Sjakalen sin måte å snakke på skaper fremmedgjøring og avstand. Mange av oss har lært det hjemme, og kan dette språket veldig godt. Sjiraffen derimot er empatisk, lyttende og ønsker kontakt, sier Bjørg, og Line legger til: 

- Dette er metaforer som er enkle å forstå både for barn og voksne. Vi kan se for oss sjakalen som et åtseldyr, den er slu og ligger lavt i terrenget, mens sjiraffen har stort hjerte, har god oversikt og ingen naturlige fiender.

Denne måten å lære seg å kommunisere på er en del av kurset disse fire har videreutviklet. De opererer også med begrepet ”behovsbasert kommunikasjon”. Merete forklarer:

- Du lærer å sette ord på egne følelser og behov, og lærer også å lytte til andres følelser og behov. Vi pleier å ha rollespille sånn at ungdommen forstår forskjellen på det å bare kjefte, og det å få fram følelser og behov i kommunikasjonen. Det går mye på å observere den andre. 

 

Hva er god dialog?

- Dette med språket er egenlig avslutningen på kurset, forklarer Line.

- Vi begynner med å fokusere på dialog og konflikter. Vi ser på hva som trigger og hva som demper en konflikt. Målet er at de skal bli bevisst på hva som er en konflikt, og hvordan de på ulike måter kan håndtere den. Så går vi over på dialog, og ser på hva som må være til stede for å få en god dialog

- Hva er det som må være til stede?

- Hva må være til stede for deg?, svarer Line for å illustrere at vi alle er forskjellige.

- Vi får deltakerne til å aktivt forsøke å finne det ut for seg selv. Noe som er riktig for meg trenger ikke nødvendigvis være riktig for deg.

 

Rollespill er sentralt

De fire kursholderne har en mengde med materiell liggende på bordet. Sentralt er den store plansjen med en sjiraff på midten. Rundt den er det snakkebobler med ord. Det er de forskjellige bolkene. Det er oppgaver og rollespill til hver bolk. Kursopplegget legger stor vekt på rollespill. Det gjør at ungdommene får oppleve de forskjellige formene for kommunikasjon, og får kjenne dem på kroppen. De får kjenne på alt fra irritasjon og frustrasjon over å ikke bli hørt, til den gode følelsen av å faktisk bli hørt og sett. Kurset tar sikte på å gjøre ungdommene oppmerksomme på sine egne og andres behov, og legger stor vekt på hele spekteret av følelser. For å illustrere forskjellen på sjakalen og sjiraffen, setter de fire damene opp noen stoler som skal være busseter. De setter seg i hver sin stol, og ”sjåføren” snur seg mot en av passasjerene.

- Du må ta på deg setebeltet.

- Nei

- Ta på deg setebeltet, sier jeg!

- Nei, jeg gjør det ikke.

- Hvorfor skal du alltid være så vanskelig, du er så håpløs, så…

- Nei, det er du som er så…, så…

Og slik fortsetter det. Ingen lytter, og begge kjefter og angriper. Dette er to sjakler som snakker.

Nytt rollespill, og sjåføren inntar sjiraffspråket:

- Nå må alle ta på selene. Du også.

- Nei.

- Jeg blir veldig bekymret for deg når du ikke har på sikkerhetsbelte.

- Så?

- Det ville vært veldig fint om du tok det på, da hadde jeg blitt veldig betrygget.

- Jamen, du kjører jo så fint, at…

- Jo, men…

Tonen er mye mer avdempet, og ”sjåføren” har et mye bedre utgangspunkt for å få ungdommen til å ta på seg sikkerhetsbeltet.

De fire damene avslutter med å si at de som måtte være interessert i kurset kan ta kontakt med Rogaland Røde Kors. 

Redaktør -

Nyheter

Kvinner og mén

Kvinner og mén

Hva skjuler seg bak fasadene? Bli med på ...

Desemberbarn

Desemberbarn

Hva faen gjør man med savn, liksom ...

Alle årstidene i mitt hjerte

Alle årstidene i mitt hjerte

En gripende diktsamling om forløsning, ...

Stråle 3

Stråle 3

Ei vakker og tankevekkande bok

Nekrotisk vev

Nekrotisk vev

Skuffa, seier du ? At ikkje du skulle bli ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...