Rå britisk luksus

10.06.2009
Rå britisk luksus
Maskuline linjer på Range Rover Sport

Vi har testet en Range Rover Sport. Med V8 turbo diesel, og et dreiemoment på 640 kilonewton, og en heftig utstyrsliste, er dette en av de råeste SUV'ene som kan kjøpes for penger i dag.

Bilforum på Forus utstyrte oss til en testtur. Salgsjef Jan Ove Austrheim ga oss først en grundig innføring i bilens mange brytere og muligheter. Det er en del å sette seg inn i hvis du skal ha fullt utbytte av bilen. Det finnes en rekke innstillinger for fremkommelighet på forskjellige typer føre som løs snø, bakker, skånende terreng og det vi på godt norsk bare kaller ”sorpå”

Selv om bilen fremstår som en luksusbil for motorveien, er dette fortsatt noe av det råeste som lages med tanke på fremkommelighet ute i terrenget. Du kunne antagelig vunnet noen kjekke premier i ulike offroad konkurranser hvis du ikke var redd for å få riper og bulker i lakken.

Modellen vi testet er en Range Rover Sport. I dag leveres Range Rover i to utgaver, den ene bygget opp på Land Rover Discovery chassi, og den andre på et Ford chassi. Sistnevnte danner grunnlaget for Sport modellen som blant annet har en kortere hjulavstand, og derfor har mer sportslige egenskaper på veien.

 

Produsert siden 1970

Land Rover fabrikken i England har siden krigens dager produsert ulike bilmodeller med firehjulstrekk. De første bilene var nok mer egnet til sakte terrengkjøring enn motorveien, og inngikk ofte som en del av landbruksmaskinparken hos bønder i inn og utland. Bilen ble da ofte brukt som pickup til innkjøring av fór og proviant, og som traktor rundt på jordene.

I 1970 fikk fabrikken øynene opp for at det kanskje var et marked for en mer komfortabel bil,

og startet produksjonen av de første Range Roverne. De ble da levert med konstant firehjulstrekk, og en Rover V8 bensinmotor med aluminiumsblokk. Bilen fikk tidlig et luksuriøst tilsnitt, og dette har siden forsterket seg med årene. Det er vel en grunn til at bilen i dag er et førstevalg hos statsmenn, kongelige, samt bilfrelste med tykk lommebok

 

Luksus interiør

I det vi setter oss inn, blir vi slått av dimensjonene på bilen. En tung dør med et massivt dørhandtak forteller at dette ikke er en vanlig gjennomsnitts familiebil. Akkurat denne sportsutgaven er levert med robuste langsgående stigtrinn på begge sider. Det gjør det lettere å komme seg inn og ut av en bil med en noe høyere sitteposisjon enn vi er vant med. Det neste som møter oss er duften av tykk, myk og kremhvit hud, og et elektrisk sete som inviterer deg inn med å automatisk trekke seg tilbake fra rattet slik at du får god plass til å innrette deg. Sete og ratt kan selvfølgelig elektronisk tilpasses din sittestilling, og den ”husker” innstillingen slik at du slipper å stille den på ny etter forrige sjåfør.

Bilen leveres med et omfattende senter for multimedia hvor en kan fordele bilde og lyd til de forskjellige passasjerene. Dette kan du betjene via et stort lcd-display i farge. Du kan for eksempel høre på radio eller I-pod foran, mens den ene passasjeren bak samtidig kan se på dvd, og den tredje spiller Playstation. Et stort midtkonsoll gir deg adgang til de fleste brytere og knotter du har behov for. En rekke funksjoner kan selvfølgelig også betjenes via brytere på rattet. I enden av konsollen mellom forsetene finner vi en liten kjøleboks, praktisk plassert med plass til 4 bokser cola eller lignende. Det er lagt stor vekt på komfort, og setene i bilen er utrolig behagelige. Du sitter mykt, men allikevel støtt og behagelig, og tenker at turen kan bli så lang den bare vil.

 

Kraftig diesel motor

Vi starter forsiktig ut fra forhandlerens parkeringsplass. Bilen har en 3,6 liters V8 turbo diesel under panseret. Et lett trykk på pedalen avslører at det er mye dreiemoment. Bilen akselererer heftig hvis du ønsker det. Med en egenvekt på 2670 kg lar vi oss imponere av kreftene, og ikke minst lyden.

På utsiden av bilen kan du svakt høre ventilknatringen som du typisk finner på en diesel, men innvendig oppfatter vi lyden av en typisk V8 bensin. Det er altså ikke mye som røper at dette faktisk er en diesel.

 

Senker seg automatisk ved 160 km/t

Alle dagens Range Rovere er utstyrt med luftfjæring. Dette har vært noe kritisert på tidligere modeller da bilen kunne virke litt myk og flytende i svinger og på ujevn veibane. Det er imidlertid ikke inntrykket vi får under testen. Bilen virker definitivt fast og fin med god retningsstabilitet. Forhandleren forsikrer at den også er retningsstabil i svært høye hastigheter. I så fall skiller den seg ut fra de fleste andre SUV'er, som fort blir ustabile på tyske motorveier. En av de store fordelene med luftfjærer er at bilen raskt kan heves og senkes til det aktuelle bruksformål. Skal du ut i terrenget, ønsker du mest mulig bakkeklaring. På motorveien er det ønskelig med et lavere tyngdepunkt for stabilitetens skyld. Har du bagasje bak, kan bilen senkes ytterligere for å lette atkomsten. Fra en tidligere test av en eldre modell, vet vi at denne bilen kan klatre opp skremmende bratte skråninger av jord og rullestein. Range Rover har på de nyeste modellene tatt idéen et hakk videre slik at luftsystemet i dag kompenserer automatisk for krengning i svinger. Passerer du 160 km i timen på den tyske autobahn, senker bilen seg også automatisk for bedre stabilitet og kontakt med veibanen. I forbindelse med ulike utfordringer i terrenget må du kanskje gjøre innstillingen manuelt, men det er jo litt av greia med å kjøre denne bilen offroad, spenningen med å vri på knottene og forsøke å komme seg frem til målet. Resultatet av det oppgraderte luftfjæringssystemet er god stabilitet og høy komfort, også på ujevn veibane. Det er så vidt vi merker eller hører humper og ujevnheter på vegen.

 

Kjappe bremser

Vi foretar noen enkle bremsetester og lar oss igjen imponere. Store veldimensjonerte skivebremser og calipere sørger for å stanse 2,7 tonn glass og metall i fart på en overbevisende måte. Kanskje er de litt for kjappe i reaksjonen på lav fart. Du skal da trykke ganske forsiktig på bremsen for å unngå bråstopp. Det eneste vi fant av annet å pirke på under vår test tur var at kontrollene til vindusheisene var litt langt unna vår sitteposisjon, og gjorde at vi måtte strekke oss et stykke for å nå dem hver gang vi ville justere åpningen på vinduet. På veien tilbake oppdaget vi prislappen på bilen som lå i baksetet: En million firehundreognittifem tusen, og vi la vel om til en ørlite mer forsiktig kjørestil inn mot rush trafikken på Forus.

 

 

Tekniske data

Motor: V8 Turbo diesel, 3,6 L. Maks effekt 200kw/272hk. Maks dreiemoment 640nm.

Forbruk, blandet kjøring: 1,1 liter per kilometer

CO2 utslipp: 265g/km

Toppfart: 209 km/t

0-100 km/t: 9,2 sek

Minste bakkeklaring ved offroad: 22,7 cm

Vadedybde: 70 cm

Veldimensjonerte ventilerte skivebremser foran og bak

Electonic traction control

ABS

EBD

EBA

Hill decent control (hjelp til bratte nedover bakker)

Redaktør -

Nyheter

Kvinner og mén

Kvinner og mén

Hva skjuler seg bak fasadene? Bli med på ...

Desemberbarn

Desemberbarn

Hva faen gjør man med savn, liksom ...

Alle årstidene i mitt hjerte

Alle årstidene i mitt hjerte

En gripende diktsamling om forløsning, ...

Stråle 3

Stråle 3

Ei vakker og tankevekkande bok

Nekrotisk vev

Nekrotisk vev

Skuffa, seier du ? At ikkje du skulle bli ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...