Kreativitet og realfag i én smekk

06.03.2015
Kreativitet og realfag i én smekk
Elever fra St. Olav vgs deltok på den internasjonale Sci-Tech Challenge-finalen i Storbritannia i 2014

Sci-Tech Challenge er et pan-europeisk prosjekt mellom Ungt Entreprenørskap og ExxonMobil med fokus på rekruttering til realfaglig utdannelse. Prosjektet består av 3 steg, en interaktiv quiz, klasseromsbesøk med gode rollemodeller fra ExxonMobil og til sist en Sci-Tech Challenge Gründercamp.

Den 10. mars møtes 171 ungdommer i Tjodhallen på UiS for jobbe kreativt med å komme opp med innovative løsninger på en felles energiproblemstilling. Den gruppen som på slutten av dagen presenterer den beste løsningen får som premie å reise til europeisk Sci-Tech Challenge finale den 20. – 23. april Bucuresti i Romania.

 

— Sci-Tech Challenge Gründercamp handler om å lære seg å kombinere og bruke den kunnskapen man har til å komme fram til kreative og nye løsninger på utfordringene vi har, sier Jan Erik Jacobsen, rådgiver i Ungt Entreprenørskap Rogaland. — Tanken er at gjennom kreativt arbeid åpner det seg opp løsninger man kanskje ellers ikke hadde tenkt på. Gjennom å kombinere denne typen arrangement med rekruttering til realfag håper vi at elevene ser at om vi skal løse fremtidens utfordringer må vi ha kunnskap om begge deler, både realfag og evnen til å tenke kreativt.

 

Arrangementet finner sted i Tjodhallen på UiS samtidig med Åpen Dag - mellom 08.00 – 16.00. Sci-Tech Gründercamp samarbeider med universitetets Senter for entreprenørskap og Teknisk- og naturvitenskaplig fakultet (Teknat).

—Tid og sted er ikke tilfeldig valgt, sier Siri Tjelta, kommunikasjonsrådgiver hos ExxonMobil. Ved å legge arrangementet parallellt med Åpen Dag, kan elevene som deltar på vårt arrangement få enda større innblikk i hva som finnes av tilbud innen realfaglig utdanning på UiS, ettersom de har muligheten til å besøke universitetets utstillinger i pausene.

 

Alt i alt deltar 9 land i prosjektet. Under den europeiske finalen blir de nasjonale lagene delt opp og blandet sammen med lag fra de andre deltakerlandene, og elevene må dermed samarbeide på tvers av språkbarrierer og nasjonaliteter. —Evne til å kunne arbeide med folk fra ulike nasjoner er viktige og gode egenskaper å ha med seg. Når de da i tillegg skal jobbe under press med å komme fram til kreative løsninger gir dette en ekstra spiss på utfordringene, sier Jan Erik Jacobsen. I fjor gjorde vi det ganske sterkt med representanter fra Rogaland i alle de tre vinnerlagene på den europeiske finalen.

Redaktør -

Nyheter

Å male stuevegger med mennesker som ikke er permanente

Å male stuevegger med mennesker som ikke ...

"Det gjør for vondt å tenke på ...

Psykt fastlåst

Psykt fastlåst

Avviser alle forslag - for det virker meningsløst/håpløst ...

Men sofaen er din til odel og eie

Men sofaen er din til odel og eie

«Jeg vet jeg er for mye for deg ...»

Forstandens fjolleri

Forstandens fjolleri

Hvordan å elske den som bare elsker ...

Er det bare meg

Er det bare meg

Her er dikt til ettertanke

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...