Glasskunstner på Obrestad fyr

02.06.2009
Glasskunstner på Obrestad fyr
Peter Sutton stiller ut glasskunst på Obrestad fyr.

Et fyr bruker lys for å sende ut signaler. Peter Sutton fanger lyset med farget glass, og bruker lysskyggene som en del av sine kunstverk. På den måten vil bildene alltid være i forandring, alt etter hvor du står, eller hvor lyset kommer inn. Med utstillingen Stråle inntar han nå Obrestad fyr.

- Noen ganger om vinteren eller høsten når solen nettopp har gått ned så ser du kanskje en sterk gul-oransje flekk på et fjell eller et tre. Og så tenker du: Hvor kommer dette lyset fra? Det var sånne opplevelser som gjorde at jeg begynte med det jeg holder på med, forklarer Sutton. Briten som er bosatt i Trondheim synes Norge er ideelt for en som er opptatt av lys.

- I Norge opplever jeg lyset mer intenst enn det jeg husker fra Storbritannia. Alt er mer overdrevet, solnedganger og oppganger tar så lang tid. Om sommeren har du lys hele tiden, og om vinteren er det mørkt. For meg er det veldig spennende å både jobbe og bo her, forklarer Sutton engasjert. Han har akkurat kommet til Stavanger, og arbeidene han skal stille ut på Obrestad fyr har han i en stor rød varebil.

 

Forandring

- Jeg tror denne utstillingen passer godt inn i konteksten rundt fyret. Fyrene bruker lyset som et varsel. Bildene mine fungerer litt motsatt. De fanger lyset og kaster lysskygger, forklarer Sutton, og henviser til de gamle glassvinduene i middelalderkirkene.

- Glassmaleriet forandrer seg i forhold til lyset. Det gjør også bildene mine, alt etter hvor lyset kommer fra. Figurene og komposisjonene vil også forandre seg når du går forbi. Jeg er opptatt av denne forandringen. Billekunst ellers er jo ofte statisk, et bilde er likt uansett hvor du ser det fra.  

Det er ikke uten grunn Sutton trekker fram glassmaleri som eksempel. I sin kunstutdanning har han nemlig spesialutdannet seg innen nettopp glassmaleri. Han er dermed en av svært få som behersker denne middelalderske teknikken, og er i stand til å lage glassmaleri i klassisk forstand.

 

Akritektonisk glasskunst

- Jeg fikk min utdanning av en av de eneste i verden som utdanner folk i denne teknikken. Glassmaleri er et begrep som nesten er glemt. Folk forbinder det med kirkekunst, og ble laget den gang nesten all kunst ble bestilt av kirken. I dagens arkitektur er det ikke så mye plass til denne formen for glassmaleri. Et skikkelig glassmaleri er rammet inn av bly. Det er svært komplisert, kostbart og det er et håndverk som krever mye tid, forklarer Sutton, som selv ved noen anledninger har fått utsmykningsoppdrag der han har brukt disse teknikkene. Vanligvis når han gjør utsmykningsoppdrag bruker han nyere teknikker.

- Jeg har tilpasset formspråket til dagens arkitektur. Du kan for eksempel ikke bruke blyinnfatning. Nye teknikker gjør at du kan utsmykke store glassplater. Denne uttrykksformen er ganske lite kjent her i Norge. Den er mye mer utbredt i land som Tyskalnd, Storbritannia og Frankrike, sier Sutton, og legger til hvor stort potensialet er for utsmykninger.

- Tenk på hvor mye glass som blir brukt i dag uten noen utsmykning. Du kan oppnå mye. Glass er et glimrende element for utsmykning. Du tar bare glasset ut, jobber med det og setter det tilbake. Etter mitt synspunkt så finnes det ikke noe bedre materiale til å behandle. Glass skal de jo ha likevel, og monteringssystemene er jo der. Du kan både jobbe på utsiden og innsiden av bygningen, og utsmykningen vil også være synlig fra både innsiden og utsiden.

 

Forføre med lys

Sutton mener at de gamle kunstnerne som utsmykket middelalderkirkene med glassmalerier hadde til hensikt å forføre tilskuerne med lys.

- De som laget disse vinduene hadde en glimrende forståelse for det å skape stemning og atmosfære i et bygg. De forstod hvordan lysbølgene oppfører seg i forskjellige farger glass. Deres oppgave var å beskrive bibelsk historie, men de måtte fange tilskueren først. De forført med farger.

- Er det også det du er ute etter?

- Ja. Jeg jobber ikke med middelaldersk glass, men utgangspunktet er det samme, å forføre tilskueren med lys. Det handler om å skape den visuelle forførelsen, sier Sutton.

 

Fri kunst og oppdrag

Den britiske glasskunstneren anslår at arbeidet hans er jevnt fordelt mellom utsmykningsoppdrag og fri kunst til utstillinger. Han sier at det er viktig for ham som kunstner å ikke bare jobbe med bestilte oppdrag. Da er faren stor for kreativ stagnasjon. Arbeidene han stiller ut på Obrestad fyr har ikke blitt vist før, og er i all hovedsak laget i år. I tillegg til selve fyret vil Sutton også ha en roterende lysinstallasjon i en av bunkersene. Utstillingen vil stå i perioden 7. juni til 13. september.

Redaktør -

Stikkord i denne artikkelen
Peter Sutton,

Nyheter

Et liv på flukt

Et liv på flukt

Avin Rostami skriver dikt om en barndom i ...

Dikt om krigens skyggesider

Dikt om krigens skyggesider

Bojan Celise Skaar debuterer med diktsamlingen ...

Ene-Bjarne - Forloverens makt

Ene-Bjarne - Forloverens makt

Det blir ellevill dramatikk og litt romantikk ...

Vilja vil ikke

Vilja vil ikke

En dag får Vilja gjøre som hun ...

De ropende tankenes hvisken

De ropende tankenes hvisken

Dikt om sorgens ansikter

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...