Yrket

01.10.2006
Yrket
Paul Terje Haarr

Navn: Paul Terje Haarr

Alder: 49

Yrke: Rektor på Øksnevad Videregående skole

Hva skal du gjøre i dag?

Før du kom, hadde jeg et møte med fokus på budsjettet vårt. Etter du har gått har jeg et møte med fylkesbyggesjefen. Vi har fått penger til ombygging. Skolen er gammel og vi skal pusse opp og få inn ventilasjon. Senere i dag kommer et møte om hestefaget vårt. Det er et strategimøte rundt faget. Og klokken halv to skal jeg ha medarbeidersamtaler. Så dagen er helt full, med masse møter.

Men når har du tid til å kjefte på ulydige elever som er sendt til rektors kontor?

Det er litt annerledes her på en videregående skole, i forskjell til en grunnskole. Ansvaret er delegert til avdelingsledere. Vi har et team på syv ledere, fire av disse har ansvaret for elevene. Det er litt dumt, jeg har ikke den kontakten med elevene som jeg ønsker, selv om jeg selvsagt prater med elevene og er i systemet. Vi kan si at døren min er åpen, når den står åpen, men med dagene fulle av møter må jeg disponere tiden min.

Hvilken formell kompetanse må man ha for å bli rektor?

Jeg har vært ansatt ved skolen i ti år tidligere, fra 1991 til 2001. I tillegg har jeg seks år i privat virksomhet. Skolen vår er knyttet mot landbruk. Vi har fagområdene landbruk, anleggsgartner, hest og natur og friluftsliv, derfor er det viktig at jeg har kjennskap til områdene. Jeg gikk selv landbrukshøyskolen i Ås.

Hvilke personlige egenskaper bør en ha for å bli rektor?

Her er det mange ting som ligger til grunn. Det er viktig å like å omgås folk og evne å se mulighet i alle. Å få fram deres potensial. Alle har ressurser, vi må bare finne dem og utvikle dem. Det er viktig å ha en positiv holdning til elevene. Jeg tror det også er viktig å ha godt utviklede sosiale antenner. Det stilles store krav til kommunikasjon, dialog og empati. Og så må man kunne fatte beslutninger oppi alt dette, beslutninger som de andre føler de er med på. Og til sist er det viktig å ha en viss entusiasme for det vi holder på med her. Vi forvalter verdier her. Vi driver med matproduksjon og har fokus på foredling av råvarer. Jeg har en veldig tro på de verdiene. Vi sitter her midt oppi matfatet og er kunnskapsformidlere. Vi må gjøre faget interessant for dem som vil ta over en gård. Engasjement er viktig, det må vi bestemme oss for å ha, ellers tror jeg det blir veldig tungt.

Er elevene annerledes i dag enn tidligere?

Vi har veldig flinke elever, vi har elever som kjører et normalt løp og vi har elever som trenger individuell tilrettelegging. Det er alle slags ungdommer, ikke alle er like motiverte. I dag er det en annerledes skole. Elevene har både rettigheter og plikter, men de senere år har det blitt mer fokus på rettighetene. Det var mye mer pekefinger og disiplin tidligere. I dag skal ungdommene mer underholdes, det merkes. Det er tøft å være lærer i dag, med det fokuset på rettigheter. Elevene stiller større krav og har større forventninger, og det skal de. Det skal være lov å ta opp ting som de ikke er fornøyd med, innenfor rammene som settes. Den største utfordringen for lærerne er å se den enkelte eleven. Hver lærer har store grupper, og det å se den enkelte krever kreativ pedagogikk. De skal fokusere på hvert enkelt individ, finne en streng i dem og utvikle det positive i alle. Hvis ikke resulterer det i mistrivsel, uro. Atferdsproblemer er et problem i skolen og utfordringene er store.

Hvordan er det å være rektor oppi dette, da?

Som skole opplever vi et krysspress. Med politikere, samfunn og forskrifter vi må følge, på den ene siden, elevene og deres behov på den andre siden og utfordringer i næringen på den tredje siden. Som leder av en skole med 60-70 ansatte er det viktig å finne en balanse i alt dette. Da er det også viktig å ha andre ting å fylle livet med.

Så hva gjør du når du ikke er rektor?

Jeg gjør masse, i går kveld sprang jeg for eksempel orientering. Det er viktig å holde seg i form og konkurrere litt. I tillegg sykler jeg hver dag til jobb, men det er mest fordi kona og ungene forsvinner med bilen. Jeg er også ornitolog, en nokså galen en, faktisk. Som mange menn er jeg ekstremt opptatt av en ting, det er en viss galskap i det. Men det er viktig at det ikke går over stokk og stein, selv om det er viktig å ha noe som gjør at en kobler helt av. I tillegg er det selvsagt viktig å ha venner og familie. En total livssituasjon, med flere arenaer.

Hva ville du gjort om du ikke var rektor?

Jeg er utdannet i teknisk retning fra det som da het Landbrukshøyskolen i Ås. Jeg har jo jobbet i det private og med å planlegge driftsbygg og lage utstyr til landbruk, det savner jeg. Jeg likte også svært godt å undervise da jeg gjorde det. Men som femtiåring har jeg kanskje litt andre perspektiver enn da jeg valgte retning. Landbruket har alltid fascinert meg, jeg hadde en bestefar som drev gård på Vigrestad, og opplevde at det var viktig for alle. I tillegg er det jo ornitologien som gjør biologi så spennende. Jeg er svært interessert i miljø og balanse i naturen. Ofte havner man der man gjør, helt tilfeldig, og om man går inn i det med åpenhet og interesse, så blir det spennende og interessant.

 

Redaktør -

Stikkord i denne artikkelen
Paul Terje Haarr,

Nyheter

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024 ...

«Nazi-unge!», «homo-jævel!» …

«Nazi-unge!», «homo-jævel!» …

– Mange bøker er skrevet om homser og ...

Norsk haiku

Norsk haiku

Herner Sæverot er aktuell med boken ...

Et liv på flukt

Et liv på flukt

Avin Rostami skriver dikt om en barndom i ...

Dikt om krigens skyggesider

Dikt om krigens skyggesider

Bojan Celise Skaar debuterer med diktsamlingen ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...