Tidløs arkitektur i vågen

12.08.2008
Tidløs arkitektur i vågen
Arkitekt Svein Reusmann Tellefsen

Arkitekt Svein Reusmann Tellefsen ved Link Signatur arkitektkontor har leder arbeidet med den nye Vågen videregående skole. Han er veldig godt fornøyd med det storslåtte bygget som nå er i ferd med å reise seg nærmeste vegg-i-vegg med sitt eget kontor i Sandnes Brygge.

Vi møter Tellefsen på fortauet mellom lagerbygg nummer fem og seks. Han stapper en pipe, fyrer opp, og forklarer at det var arkitekten Gustav Helland som tegnet de to bygningene i 1936. De runde hjørnene forteller om klassisk funksjonalisme, og Tellefsen forklarer at det var et krav fra Sandnes kommune at lager nummer seks måtte bygges opp igjen etter originaltegningene.

- Disse to bygningene utgjorde ”porten” inn til Sandnes fra øst, sier Tellefsen, og peker på det som i dag er Sandnes Brygge og det gjenoppbygde lageret på andre siden av vegen som blir en del av skolen. Bak den funksjonalistiske fasaden vil det komme en dansesal. Siden arkitektene har hatt tilgang på de originale tegningene, framstår lagerbygget i dag som mer originalt enn da de ble revet, forklarer Tellefsen.

 

Innholdsrikt

- Hva vil du si om denne nye skolen?

- Jeg tror det blir et veldig spennende bygg, og ikke minst utrolig innholdsrikt. Med tilskudd fra Sandnes kommune kommer det en fullskala idrettshall med nasjonale mål. Det blir dansesaler, black-box forestillingssaler der elevene kan snekre kulisser og sette opp hele teaterforestillinger, diverse øvingsrom for musikkelever. Medie- og kommunikasjonselevene får både foto- lyd- og fjernsynsstudio og redigeringsrom. Det blir seks store auditorium, og et stort amfi med full scenerigg, altså omtrent som i kulturhuset, med lys, sceneteppe og hele pakken, og sitteplass til 380 tilskuere, sier en engasjert Tellefsen.

Det var Link arkitektkontor på Stord som i sin tid vant arkitektkonkurransen om å tegne skolen, og det var dette prosjektet som igjen påskyndet prosessen med sammenslåingen av Link og Signatur arkitekter. Etter sammenslåingen ble prosjektet flyttet til kontorene i Havnegaten, og Tellefsen overtok ledelsen.

 

Fargerikt

- Hvordan tror du bygget vil framstå rent arkitektonisk fra utsiden?

- Jeg tror det kommer til å bli et flott anlegg. Elven skal jo åpnes opp, og en promenade skal være ferdig på likt med skolen. Jeg tror dette samspillet med parkanlegget kommer til å bli flott. Det kommer en kantine med stor glassfasade ut mot elveområdet, så dette kommer til å være lett tilgjengelig for elevene, sier Tellefsen, og går videre inn på farger og materialvalg.

- Vi tror jo også at det fargeinnslaget vi har lagt til på toppen av bygget vil friske opp litt i forhold til forholdsvis fargeløse omgivelser ellers, og vil i tillegg gi signaliser om det skapende og kreative innholdet i skolen.

- Synes du omgivelsene her er spesielt fargeløse, eller tenker du mer generelt?
- Ja, spesielt her, men også generelt. I nye bygg brukes det lite farger. Det kommer nok av at vi er litt engstelige for å bruke farger, og det har nok med motesvinger å gjøre. Om fem år så går jeg kanskje forbi skolen sånn, sier Tellefsen og holder hånden foran øynene og ser ned.

 

Tidløst

- Vi har prøvd å legge vekt på at det skal være et bygg som har varighet når det gjelder arkitektur, ikke et øyeblikksinnfall eller et motebygg.

- Så arkitekter snakker også om mote?

- Ja.

- Hva er det med dette bygget som gjør at det vil stå seg i tiden?

- Vi bruker blant annet en type marmor på fasaden som kalles travertin. Det er den samme som er brukt på kulturhuset Sølvberget i Stavanger, og det har jo stått noen år, påpeker Tellefsen.

Arkitekten sier videre at han synes den utviklingen som nå skjer innerst i Vågen er svært spennende.

- Det er spesielt to ting som har vært spennende her i det siste, det er bevaringen av tørkehuset for tegl i Havnegaten, og idéen om å bygge høyhus ut av siloene, sier Tellefsen, og understreker at sistnevnte plan delvis har opphav fra hans eget kontor.

- Tror du idéen med siloen vil bli realisert?

- Det kommer an på private investorer. Kommunen klarer ikke selv et slikt løft, sier han. 

 

By ved sjøen

Tellefsen ser konturene til en framtidig forskyvning av sentrum, og håper den videre utviklingen vil bli like vellykket som de grepene som er gjort til nå.

- Sandnes har plutselig blitt en by med tilknytning til sjøen. Tidligere var jo havneområdet bare industri, og på denne siden lå det jo nærnest brakk, sier han, og peker ut vinduene mot øst.

- Nå har det blitt en helt annen by. Første steget var jo kulturhuset. Det har blitt en suksess uten like. Jeg tror ikke jeg vet om noe sted der et kulturhus blir så mye brukt som her. Nå blir det spennende å se om havnen flyttes ut til Lura. Da vil vi også se en utvikling der. Jeg håper kommunen og ikke næringslivet kommer til å styre utviklingen der.

- Hvorfor?

- På den flaten som blir tilgjengelig i området foran kulturhuset bør det anlegges park. Det bør være åpent sånn at du får utsyn ut mot fjorden og fjellene, oppfordrer Tellefsen. 

Redaktør -

Nyheter

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024 ...

«Nazi-unge!», «homo-jævel!» …

«Nazi-unge!», «homo-jævel!» …

– Mange bøker er skrevet om homser og ...

Norsk haiku

Norsk haiku

Herner Sæverot er aktuell med boken ...

Et liv på flukt

Et liv på flukt

Avin Rostami skriver dikt om en barndom i ...

Dikt om krigens skyggesider

Dikt om krigens skyggesider

Bojan Celise Skaar debuterer med diktsamlingen ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...