Kjørelæreren.

01.01.2006
Kjørelæreren.
Ville du sittet på med denne mannen? Jan Egil Wilhelmsen ved Bryne Bil & Mc skole har satt seg på plass, og venter tålmodig på en ny elev.

BLIR DU ALDRI REDD, JAN EGIL WILHELMSEN?

Hver dag setter han seg inn i bilen med mennesker som ikke kan kjøre. Det har han gjort i 26 år. Han lever fremdeles.

 

Har du noen gang vært redd for å dø på jobb?

 

Aldri. Jeg har hvertfall aldri blitt redd på grunn av kjøringen til mine egne elever. De gangene det har oppstått litt skumle situasjoner, har det vært på grunn av andre trafikanter. Jeg har faste kjøreruter som er tilpassa hver enkelt elevs nivå, så det går alltid fint.

 

Men litt angst har du vel hatt et par ganger?

 

Nja, kanskje en gang da jeg satt bakpå med en motorsykkelelev. En bil sneia borti speilet, så eleven ble redd, og slapp styret midt på veien.

 

Oi, hvordan gikk det?

 

Det gikk kjempefint. Vi velta ikke, og ingen ble skada. Det var forresten den andre føreren sin feil.

 

Hvordan bestemte du deg for å bli nettopp kjørelærer?

 

Du, det var helt tilfeldig. Så en annonse i avisa en dag, og svarte på den. Jeg jobba som sveisearbeider, men var gått lei, og var klar for noe nytt. Jeg tok en prøve, og så var jeg kjørelærer.

 

Er det like enkelt å bli kjørelærer i dag?

 

Nei det er ikke det. Nå må du ha studiekompetanse og to år på HINT.

 

Hæ?

 

Høgskolen i Nord-Trøndelag. Der har de en egen kjøreskolelærerlinje. Toårig. Men det er vanskelig å få tak i dem som har gått der, så nå har jeg sendt en kandidat for å utdanne seg på kjørelærerskole i Danmark. Men han har litt problemer med en simulator-elev-dokke som bare snakker dansk, og ikke forstår hva han sier til den. Hehehe.

Det er ikke så gammelt, dette yrket her. Det begynte på 60-tallet med at yrkessjåfører hadde det som binæring. Hvis de skulle hente ved på Bryne, for eksempel, så tok de med seg en elev, og lærte ham opp på veien.

 

Hvilke egenskaper bør en kjørelærer ha?

 

Først og fremst er det viktig å kunne formidle et budskap som eleven forstår. Man må hele tiden være på elevens nivå, og ha tålmodighet. Dessuten gjelder det å ha en rask reaksjonsevne.

 

Hvilke egenskaper er det best å ikke ha?

 

Hehe, nå må jeg tenke. Det er jo dumt hvis man ikke kan kjøre skikkelig selv. Hehe. Og så må man ikke være en særing. Det er viktig å være omgjengelig. Å være for hissig er heller ikke så bra.

 

Mange, spesielt mange menn, sier at damer er det svake kjønn også når det gjelder bilkjøring. Er det sant?

 

Det er bare tull! Men fakta er at kvinner kjører mye sjeldnere enn menn. Hvis et ektepar skal til byen og handle en lørdag, er det nesten alltid mannen som sitter bak rattet. Jentene må ikke la seg styre, men må forlange å få kjøre mer.

 

Merker du noen forskjell på de kvinnelige og de mannlige elevene dine?

 

Faktisk så kjører jentene bedre, de er mer forsiktige. Det er mange flere mannlige enn kvinnelige bilførere som dør i trafikkulykker.

 

Apropos ulykker på veiene. Rogaland havna på andreplass av fylkene med antall trafikkdrepte i fjor. 23 personer omkom. Hvorfor går det så ofte så galt?

 

Det er et godt spørsmål, og om en hadde et enkelt svar på det, hadde det vært lett å forhindre ulykkene. Men jeg tror først og fremst at fart tar liv. Feil fart på feil plass er farlig. Men årsakene er ofte sammensatt av ulike momenter.

 

Kan du gi tre gode tips til bilførerne?

 

Du må vise vilje til å overholde regelverket, være forutseende, og for all del, ikke ta igjen svunnen tid på veien.

 

Strykprosenten på førerprøven på personbil er 32 % ved Stavanger Trafikkstasjon. Er dere kjørelærere ikke flinke nok?

 

Nei, jeg tror ikke det er årsaken. Du må huske på at førerprøven er lang, og man kommer opp i mange ulike trafikksituasjoner, der det er lett å gjøre feil. Jeg er sikker på at hvis man hadde plukket ut hundre personer som hadde sertifikatet, og latt dem kjøre opp, så hadde strykprosenten vært like høy.

 

Hvordan er forholdet mellom kjørerlærerne og sensorene på biltilsynet?

 

Ikke dårlig.

 

Hjertelig?

 

Mmm… nja. Vi er fornøyde med dem i snitt.

 

Hva er det beste med jobben din?

 

At jeg kan styre arbeidsdagene selv. Det er ingen som bestemmer over meg.

 

Det verste, da?

 

Det må bli all kveldsjobbinga.

 

Hva motiverer deg til å fortsette?

 

Jeg treffer mye kjekke folk. Og så møter jeg nye utfordringer. Å være kjørelærer er faktisk et veldig vekslende arbeid.

 

Har du noen gang angra på at du svarte på den annonsen?

 

Aldri.

 

Du, helt til slutt. Er det sant at damer ikke kan lukeparkere?

 

Nei!

Redaktør -

Stikkord i denne artikkelen
JAN EGIL WILHELMSEN,

Nyheter

Det er ikkje mine sko du ser

Det er ikkje mine sko du ser

Viktig bok om ME

Veit ikkje om eg no er åleine

Veit ikkje om eg no er åleine

Ei sterk forteljing om familie, kjærleik ...

Til min obdusent

Til min obdusent

Om de store, klassiske spørsmålene ...

Perspektiver og ettertanke

Perspektiver og ettertanke

Poesi på en helt ny måte

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024

PRESSEMELDING - LESERUNDERSØKELSEN 2024 ...

Det hendte

Takk for at du gjorde meg så fine…”

En baker kan stundom ikke tenke seg livet ...

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

Varemagasin vakte ”opsikt viden om”

For første gang skal gi mang en ting ...

Da byen var en varemesse verd

Det finnes i hvert fall ett byhistorisk eksempel ...

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Søndagsskolen som var hverdagsskole

Det er ikke alltid at tingene er som de synes ...

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Seilskuter som aldri fikk sin sang …

Noen rimsmeder har med betydelig alvor forsøkt ...